Dette emnet er erstattet av IN1060 – Bruksorientert design.

Arduino

Arduino skal benyttes som prototypingsverktøy i INF1510. Studentene skal bli kjent med platformen gjennom to uker med forelesninger, verksted og gruppetimer, samt ukesoppgaver og to individuelle obligatoriske oppgaver.

Du kan kjøpe Arduino starter-kit som inneholder alt man trenger til undervisningen fra UiO her. Betal på lenken, og hent ut brettet på forelesning 23.01.

Arduino er et prototypingsverktøy som lar oss ta inn signaler fra forskjellige sensorer, gjøre noe med disse signalene, og deretter sende signaler ut til forskjellige komponenter. 

Dette gjør at vi enkelt kan prototype systemer hvor interaksjon skjer med alle mulige objekter, og hvor feedback til bruker kan gies på mange ulike måter, uavhengig av skjermer. Lys- og lyd-sensorer, knapper, LED-pærer og høytalere er enkle å koble til og programmere. Ved hjelp av såkalte shields, eller skjold kan Arduino på en enkel måte også kobles til mer avanserte komponenter som gir mulighet for avspilling av MP3-lyd, trådløst nett, GPS, bluetooth, og mye annet. 

Arduinos fleksibilitet og enkelhet gjør at mulighetene for systemet som skal utvikles i prosjektet er uendelige.

 

Se denne videoen for en rask introduksjon:

 

 

Undervisningsopplegg

Gjennom undervisningen går vi igjennom flere temaer som er nødvendige for å forstå hvordan Arduino fungerer. Det er mye informasjon, så det er viktig at dere også jobber på egenhånd og gjør alle ukesoppgavene. Undervisningen består av to uker med forelesninger og påfølgende verksted hvor man kan få hjelp til løsing av ukesoppgaver og obligatoriske oppgaver. Disse to ukene jobber man også med dette på gruppetimene. 

Noe av det vi skal igjennom

  • Grunnlegge strøm og kretser
  • Digitale og analoge signaler
  • Parallel og seriekobling
  • Arduinoprogrammering
    • Programmering i løkker
    • Lese og skrive digitale signaler
    • Lese og skrive analoge signaler
  • Elektroniske sensorer og komponenter
  • Shields
  • Modularisering av kode

 


Obligatoriske oppgaver

Del 1

Innlevering innen 10.02.2017 kl 23:59 i Devilry.

I denne individuelle obligatoriske oppgaven skal et utvalg av ukesoppgavene leveres. Mer informasjon kommer. 

 

Del 2

Innlevering innen 24.02.2017 kl 23:59 i Devilry.

I innlevering 2  skal hver enkelt student løse en litt større oppgave disse blir publisert snart. 

Gode og kreative løsninger kan vinne Arduinoprisen 2017.