Evim

Uavhengige kafeer tilføyer ofte noe unikt og mer personlig enn kjedene. Vi ønsker å tilrettelegge for tilbakemelding fra kunder til kaféen.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Eirik Sæther, Vilde Høst, Ingeborg M Jensen og Maren Fosser

Tema og målgruppe

Vi ønsker å hjelpe kafeen i å få mer innsikt i kundenes behov og ønsker ved å introdusere ett artefakt for å samle tilbakemeldinger i det semi-offentlige kaférommet. Dette fører med seg at kafégjestene og kafémedarbeiderne er målgruppen til løsningen. 

Problemstilling

Det kan se ut til at uavhengige kaféer har mindre mulighet til å samle inn informasjon om kafégjestene sine enn større kjeder. Vi utforsket dette temaet og fant ut at det var flere ting å ta tak i på dette området. Blant annet hadde ikke kafégjestene noen gode måter å enkelt gi anonyme tilbakemeldinger til kaféen. Vår endelige problemstilling ble derfor: "Hvordan tilrettelegge for anonym og rask tilbakemelding fra kafégjester?"

Konsept

Vi ser for oss at løsningen skal benyttes i en kafékontekst som en del av kafébesøket. Løsningen er en interaktiv spørreundersøkelse som lar kafégjesten bedømme kaféopplevelsen ved å svare på spørsmål som vises på en skjerm. Brukeren avgir svar ved å flytte en knapp langs en skala til det feltet brukeren føler stemmer overens med sin opplevelse. Tanken bak løsningen er å samle informasjon om kafégjestenes kaféopplevelse og å oppfordre til ris og ros fra kafégjest til kafé. For kafégjesten er løsningen tenkt som en løsning som gjør at flere er tilbøyelige for å gi tilbakemelding.

Datainnsamlingsmetoder

Vi har benyttet oss av flere ulike undersøkelsesmetoder for å samle data, hvorpå de fleste har vært kvalitative. Vi har gjennomført pilotintervju, fem semistrukturerte intervjuer, lynintervjuer, to observasjoner, en spørreundersøkelse og en fokusgruppe. Det ble tatt opptak, gjort notater og mange av intervjuene har blitt transkribert. Under prototypingsfasen, har vi sørget for å evaluere prototypene mellom hver iterasjon. 

Iterasjoner

Iterasjon 1 og 2

De to første iterasjonene brukte vi for å utforske problemområder og kommunisere ideer med kafémedarbeidere og kafégjester. For å prototype rollen til løsningene prototypet vi papir- og papp-prototyper. Vi utforsket flere mulige løsninger, hvor tre av dem var ulike konsepter for tilbakemelding. Ved å evaluere prototypene med kaféeier og kafégjester fikk vi indikasjon på hvilke prototyper som kunne fungere i bruk. Etter siste evaluering i iterasjon 2 valgte vi å gå videre med en løsning for kvantitativ tilbakemelding. 

Forkastet idé - Stamkundeartefakt

I den første iterasjonen utforsket vi muligheter for et stamkundeartefakt. Artefaktet var lite og stamkunder kunne f.eks. ha det på nøkkelknippe. På vei til sin yndlingskafé kunne de trykke på en knapp på artefaktet og kaféen ville få inn den faste bestillingen til stamkunden. Vi forkastet idéen av flere grunner, primært fordi det ville redusere interaksjonen mellom stamkunde og kafé.

Forkastet idé - Tilbakemelding: tangible tokens

Denne løsningen prøvde å tilrettelegge for tilbakemelding fra kafégjest til kafé ved at man kunne fordele små "tokens" i kategoriene "mat", "drikke" og "service". Fysiske tokens plasseres i de ulike kategoriene og kafégjesten må vurdere hvilke aspekter ved kafébesøket hen likte best.

Iterasjon 3, 4 og 5

De tre siste iterasjonene brukte vi for å utforske grensesnittet til løsningen. For hver iterasjon lagde vi en funksjonell prototype med Arduino, litt mer høyoppløselig for hver gang. På slutten av hver iterasjon utførte vi evaluering med kafégjester hvor vi observerte hvordan de faktisk brukte prototypen. 

Publisert 28. jan. 2017 17:05 - Sist endret 31. mai 2017 14:08