5. april: Hvordan IT skapte den moderne bank og det globale flyselskap

Foredrag ved Espen Andersen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Espen Andersen

Kort om foredraget:

Den moderne bank og det moderne flyselskap - med sentralisert koordingering basert på datamaskinger - ble startet av henholdsvis Bank of America og American Airlines. Denne forelesningen forteller den spennede historien om hvordan disse systemene ble laget - og hvordan de skapte store og varige konkurransefortrinn for selskapene. (I tillegg vil du få en forklaring på hvordan flyselskaper priser sine billetter, noe som ikke alltid ser like logisk ut fra utsiden...)

 

Oppsummering skrevet av Morten Dæhlen:

Espen Andersen gikk gjennom historien til “Bank of Amerika” og viste hvordan denne banken vant konkurransen om kundene ved å redusere såkalte transaksjonskostnader. Eller sagt på en annen måte; transaksjoner utført av mennesker ble erstattet av transaksjoner utført av datamaskiner. Gjennom å være først ute skaffet “Bank of Amerika” seg et konkurransefortrinn. De kunne innovere videre på direkten, og lave transaksjonskosnader gjørde at banken kunne etablere seg tidligere enn konkurrentene i et raskt voksende marked i California. Dette skjedde i perioden etter 2. verdenskrig og frem til ca. 1970.

Historien om flyselskapet “Americal Airlines” er om mulig enda mer bemerkelsesverdig når det gjelder å utnytte IT enn historien om “Bank of America”. Dette flyselskapet har også hatt sine tunge perioder, men fra slutten av 1950-tallet og frem til i dag har “American Airlines” gjentatte ganger utviklet IT-løsninger som har gitt selskapet et konkurransemessig forsprang i forhold til andre flyselskaper. Marginene i denne bransjen er små så det har hele tiden handlet om å redusere transaksjonskostnader (automatisering), søke vekst i et svært konkurranseutsatt marked, og sist men ikke minst utvikle systemer som bidrar til at selskapet flyr med færrest mulig tomme seter. Den prisstrukturering vi ser i flybransjen i dag (som svært få av oss forstår noe av) ble introdusert av “American Airlines” omkring 1990.

Espen Andersen studerer hvordan (informasjons)teknologi påvirker forretningsbetingelser for selskaper som i sin tur fremtvinger nye strategier. I dette bildet er det også slik  at nye informasjonsteknologiske løsninger muliggjør nye strategier. Tar man for seg historiene til “Bank of America” og “American Airlines” kan man plassere deres IT-utvikling inn et mønster, som man kan lese mer om i boken “Waves of Changes: Evolution through Information Technology”. Det går omtrent som følger:

Det starter med enn eller annen form for krise. Antall transaksjoner i “Bank of America” vokste raskt og siden alle transaksjoner ble håndtert manuelt havnet selskapet i en prosesseringskrise (slutten av 1950-tallet). Dette medførte at ledelsen måtte se seg om etter andre løsninger og de fant at store deler av prosessen kunne løses ved hjelp av teknologi (datamaskiner). Deretter måtte de endre organisasjonen for å kunne utnytte teknologien. En konsekvens av dette var sentralisering av transaksjoner og at bankfilialene ble kundebehandlingsenheter. Når løsningen var på plass måtte konkurransefortrinnet utnyttes så raskt som mulig. De utnyttet data som de nye systemene produserte til nye formål, bl.a. kredittkontroll. Videre kunne de gå inn i nye markeder tidligere enn konkurrentene på grunn av lave kostnader og til en viss grad skaffe seg et varig konkurransefortrinn. (Folk bytter ikke bank!)

Men, før eller siden kommer konkurrentene etter, og da gjelder det å være klar med en nye (IT-basert) innovasjoner. På dette punktet har særlig “Americal Airlines” gjennom mange år vært et stjerneeksempel, og jeg siterer fra Espen Andersens foredrag “Americal Airlines remains the canonical story on how to use IT for competitive advantage.”

Foredraget til Espen Andersen finner dere her. Les også “Yield Managemnet at American Airlines” og “Airline Reservations Systems: Lessons from History”.

Publisert 7. apr. 2011 09:43 - Sist endret 7. feb. 2020 16:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere