Pensum/læringskrav

Bøker o.l.

Christiansen, B., Heggen, K., Karseth, B. (2004) Klinikk og akademia. Reformer, rammer og roller i sykepleierutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3,6,7 (62 sider)

Foss, C., Ellefsen, B. Helsetjenesteforkning, Perspektiver, metoder og muligheter. Oslo: Universitetsforlaget Kap 1,2,3,5,6, (103 sider)

Kim, S. H. (2000) The nature of theoretical thinking in nursing. 2nd ed. New York: Springer. Kap. 3 (26 sider)

Lian, O.S. (2003) Når helse blir en vare, Høyskoleforlaget, Oslo. Kap. 1 og 3 t.o.m. 10 (210 sider)

Molander, B. (1997) Kunnskapsmångfald och ulika kunskapstraditioner. I Alvsvåg et al. Kunnskap, kropp og kultur, Oslo: Ad Notam Gyldendal (22 sider)

Artikler og bokkapitler

Artikler og bokkapitler trykkes i eget kompendium som kan kjøpes på Kopiutsalget på Blindern.

Bjørk, I.T., Kirkevold, M. (2000) From simplicity to complexity: developing a model of practical skill performance in nursing. Journal of Clinical Nursing, 9(4):620-631 (11 sider)

Carper, B.A. (1996) Fundamental patterns of knowing in nursing. In Kenney, J.W. (Red.) Philosophical and Theoretical Perspectives for Advanced Nursing Practice, London: Jones and Bartlett Publisher. (9 sider)

Cheek, J. og Porter, S.: "Reviewing Foucault: possibilities and problems for nursing and health care." i Nursing Inquiry, 1997. 4(2), 108 - 19.

Estabrooks C.A., Chung, H., Brigadear, K., Profetto-McGrath, J.: "Profiling Canadian nurses' preferred knowledge sources for clinical practice." i Canadian Journal of Nursing Research, 2005. 37(2), 118-40.

Gerrish, K.& Ferguson, A.: "Nursing development units: factors influencing their progress." i British Journal of Nursing, 2000. 9(10), 626-630.

Kim, H.S.: "Knowledge synthesis and use in practice-debuking "evidence-based"." i Klinisk Sygepleje, 2006. 20(2), 24-33.

Kirkevold, M. (2001) Etablering av undervisningssykehjem – klinisk sykepleieforskning og fagutvikling hånd i hånd. I Gjengedal, E. og Jacobsen, R.: Sykepleie – praksis og utvikling, Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (14 sider)

Kirkevold, M.: Sykepleievitenskapens bidrag til praksis I: Vitenskap for praksis?, 2002. Universitetsforlaget, Oslo. Kap. 4.

Lenz, E.R.: Mid-range theory: impact on knowledge development and use in practice.I: D.A. Jones og C. Roy (eds.) , 2007. New York: Springer.. s. 61-77.

Sandmo, E. Michel Foucault som maktteoretiker I: F. Engelstad (red.) Om makt. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (17 sider)

Stetler, C.B.: "Role of the organization in translating research into evidence-based practice. " i Outcomes Management, 2003. 7(3), 97-103.

Williams, Simon J. (1995) Theorising class, health and lifestyles: Can Bourdieu help us? Sociology of Health and Illness, 17(5); 577-604 (26 sider)

Publisert 30. apr. 2007 16:16 - Sist endret 4. juli 2007 15:42