Læringsutbytte i rettsmedisin

Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført overgangsundervisning i rettsmedisin skal studenten kunne:

  • gjøre rede for juridiske rammer for legevirksomhet (rettigheter og plikter)
  • gjøre rede for juridiske rammer for sakkyndigvirksomhet overfor påtalemyndighet og domstol
  • gjøre rede for lovbestemmelser vedrørende legers taushetsplikt, bistandsplikt overfor politiet samt nødrettsbetraktninger
  • beskrive lovbestemmelsene og fremgangsmåten ved identifisering av døde
  • forklare prinsippene for skadedokumentasjon, tilhelingsforløp og oppkomstmekanismer (stump og skarp vold, kvelning, drukning, skuddskader, trafikkskader)
  • gjøre rede for årsaker til og legens oppgaver ved plutselig, uventet død
  • gjøre rede for hovedbestemmelsene i Transplantasjons- og obduksjonsloven
  • beskrive regelverk og analyse for fastsettelse og endring av farskap
  • gjøre rede for hvordan rettsmedisinske metoder kan brukes til dokumentasjon av menneskerettighetsbrudd
  • gjøre rede for de viktigste aspektene ved dødelige forgiftninger med legemidler/rusmidler
  • gjøre rede for legeundersøkelse og dokumentasjon i forbindelse med seksuelt overgrep
  • gjøre rede for hvordan man gjennomfører utvendig legeundersøkelse av avdød, dokumentere og vurdere postmortale forandringer med henblikk på dødstidspunktsbestemmelse

Ferdigheter

Ved fullført overgangsundervisning i rettsmedisin skal studenten kunne:

  • anvende Helsepersonellovens (og forskriftenes) bestemmelser om unaturlig død og vite hvordan slike dødsfall skal meldes til politiet
  • fylle ut Legeerklæring om dødsfall og sende den til riktig instans
  • utføre skadedokumentasjon og prøvetaking, merking, riktig lagring og forsendelse i saker der det kan være aktuelt å påvise biologiske spor,
  • vurdere ruspåvirkning i trafikksaker
  • utarbeide en sakkyndig legeerklæring på begjæring av politi og rettsvesen

Generell kompetanse

Ved fullført overgangsundervisning i rettsmedisin skal studenten kunne:

  • ha en klar bevissthet om forskjellen mellom behandler- og sakkyndigrollen
Publisert 21. mars 2016 09:10 - Sist endret 21. mars 2016 09:20