Overordnet mål
- Studentene skal etter blokken kjenne bevegelsesapparatets struktur og funksjon i tilstrekkelig dybde og detalj til å kunne undersøke og vurdere om funksjonen er normal.
- Dersom det er avvik fra normalfunksjonen, skal studenten kunne fastslå om årsaken er knyttet til skjelettet, leddet og/eller muskulaturen, og om pasientens symptomer og funn kan tilskrives en bestemt sykdom eller skade i bevegelsesapparatet.
- Studenten må derfor ha kjennskap til symptomer og funn som er karakteristiske for de vanligste sykdommene i bevegelsesapparatet, tilegne seg kunnskaper og erfaring i undersøkelsesteknikk, anamneseopptak og klinisk kommunikasjon, samt ha kjennskap til supplerende undersøkelser, som bl.a. bruk av billeddiagnostikk.
- Studentene skal kunne tilegne seg pasientens eget perspektiv og bekymring i forhold til tilstanden.
- Etter blokken skal studentene forstå den samfunnsmessige betydningen av sykdom, skade og lyte i bevegelsesapparatet.
- Studenten skal ha kjennskap til hvordan psykologiske faktorer og atferd kan manifestere seg med symptomer fra bevegelsesapparatet og kjenne viktige mestringsstrategier hos pasienten.
- Studenten skal kjenne til risikofaktorer for utvikling og forverring av sykdom og ut fra denne kjennskapen identifisere strategier for forebygging av sykdom.
Læringsmål
Bevegelsesapparatets ulike regioner gjennomgås separat, i følgende rekkefølge:
- hofte
- kne
- fot/ankel
- rygg
- nakke
- skulder
- albu/hånd
For hver av disse regionene skal studentene:
- kunne identifisere anatomiske strukturer (på preparater og på mennesker) som utgangspunkt for klinisk undersøkelse
- kjenne til beliggenheten av de viktigste lymfeknuter og de viktigste nerver og blodårer og deres forsyningsområder.
- kunne vurdere eventuelle avvik fra det normale, ha en oppfatning om hva som kan være aktuelle diagnoser og hvilken behandlingsstrategi en bør legge opp til
- kjenne og diagnostisere de viktigste skadetyper og sykdommer
- kjenne til indikasjon for forskjellige typer av billeddiagnostikk
I tillegg skal studentene
- ha kjennskap til hvordan de vanligste sykdommer i bevegelsesapparatet diagnostiseres og behandles.
- ha kunnskap om osteoporose, inkludert årsaker, komplikasjoner og behandling
- kunne redegjøre for akutt og kronisk osteomyelitt samt neoplasier (osteoid osteom, osteosarkom, osteokondrom, kondrosarkom) i benvev
- forstå hvordan biologiske, psykiske og sosiale faktorer kan virke inn på hverandre og ha betydning for symptompresentasjon og sykdomsutvikling (biopsykososial sykdomsmodell),
- kjenne til indikasjonen for de viktigste laboratorieprøver
- kunne vurdere røntgenbilder og angi tydelige avvik fra det normale
- kjenne til de samfunnsmessige konsekvenser av sykdommer i bevegelsesapparatet
- kunne redegjøre for de viktigste behandlingsformene og grunnlaget for dem
- ha en generell forståelse av det allmennmedisinske fagperspektiv og allmennlegens arbeidsmåter med vekt på forskjeller fra klinisk praksis i sykehus.
- skal kjenne til hvordan et rehabiliteringsopplegg planlegges og gjennomføres, primært i en rehabilitering i institusjon, men også i førstelinjetjenesten.
Eksempler på praktiske ferdigheter som studentene skal beherske:
- klinisk undersøkelse (anamnese og status).
- teste spinale reflekser som er relevante for rotlesjoner i nakke og rygg.
- gjennomføre en konsultasjon med vektlegging av god undersøkelsesteknikk og god ivaretakende klinisk kommunikasjon.