Introduksjon og oversikt over emnet.
Undervisningen i PED2202 består av forelesninger (uke 3-6), seminarer med fremføring av gruppepresentasjoner (uke 9), og workshops med presentasjon av eget opplegg for eksamensessay (uke 11).
Emnet er delt i temabolker, som hver får sin forelesning. I forelesningene vil Harald Jarning, Kenneth Silseth, Victoria de Leon Born eller Kristinn Hegna introdusere grunnleggende perspektiver og begreper for temabolken, med særlig vekt på det som i tabellen nedenfor omtales som grunnpensum. Det er viktig at studentene forbereder seg til forelesningene ved å lese grunnpensumet som hører til hver forelesning. Fordypningspensumet vil også berøres i forelesningen, men dette vil bli gitt mindre vekt. Denne delen av pensum er til fordypning i ulike tekster/case/problemstillinger som blir aktuelle gjennom gruppepresentasjonene og arbeidet med eksamensessayet.
Den første uken med forelesninger vil Berger & Luckmann, Buckingham og Thuen være grunnpensum, og studentene bes derfor om å sette seg inn i disse før første forelesning.
Grunnen til at vi innstendig ber om dette, er at PED2202 er et ganske intensivt emne som dekker mange temaer, har undervisning i konsentrerte bolker og fordrer mye egenarbeid fra studentene. Dersom du ikke rekker å lese tekstene og gå på forelesningene, vil det bli vanskeligere for deg å bidra i gruppearbeidet og seminarene som finner sted i uke 9. Dine medstudenter i din arbeidsgruppe trenger det bidraget du kan gi når du har lest og forberedt deg.
Vi gleder oss til en vår med mange spennende temaer og undervisning der dere får stor frihet i å forfølge tematikker som dere selv er interessert i!
Vi sees!
Hilsen Kristinn, Kenneth, Victoria og Harald
Tematikk |
Grunnpensum: leses før forelesning |
Fordypningspensum: til bruk i seminar/workshop |
Introduksjon, grunnleggende begreper
|
Berger og Luckmann Buckingham |
|
Fra kort til lang utdanning for alle |
Thuen |
Sandin Bourdieu
|
Norge etter 1980 |
Wiborg Olsen |
Jarning Vislie Säljö Andenæs Greve & Løndal
|
Identitet og læring
|
Wortham Gee |
Brown et al Sfärd & Prusak |
Læring på tvers
|
Erstad og Smette
|
Erstad Gilje og Silseth Silseth et al Bronkhorst og Akkerman |
Ungdom og digital teknologi |
Coleman Livingstone |
Hilmarsen & Arnseth Säljö Stevens et al
|
Identitet, subjektivering og identitetskategorier |
Foucault |
Røthing Hegna Engebrigtsen Østberg
|
Habitus, oppdragelse og utdanning |
Esmark |
Lareau Prieur
|
Ungdom og det senmoderne |
Bauman |
Furlong & Cartmel Krange & Øia Illeris Hoffman Vogt |