Sprer realfagsglede blant Oslo-elever  

Veronica er fysikkstudent og brenner for formidling av realfag. Hun mener at veien til realfag bør bli litt kortere og i sommer har hun hatt kurset "Tryll med atomer" for elever i Sommerskolen i Oslo.

Bilde av blid Veronica i gul t-skjorte foran unger som er ute og spiller fotball

Veronica ble nettopp ferdig med første året på Fysikkdidaktikk og har brukt sommeren på å inspirere Oslo-elever med realfagsforsøk som ansatt i Sommerskolen i Oslo. Foto: Martine Ruud/UiO

Veronica ble i juni ferdig med første året på master i fysikkdidaktikk ved Universitetet i Oslo, og gikk rett ut i sommerjobb hos sommerskolen i Oslo. I år var over 21 000 elever påmeldt, og Veronica hadde ansvaret for åtte av elevene da sommerskolen gikk av stabelen. 

- Den første uken jobbet jeg med å introdusere elevene for temaet "Tryll med atomer". Her underviste jeg om atomer og molekyler. Og så har vi gjort masse forsøk.  
- Som hva da? 

- Vi har lagd eksploderende såpebobler, lavalampe og hjemmelaget gummiball. Vi gjorde opptil fem ulike forsøk hver dag. 

Videre sier Veronica at slike forsøk er viktig for å skape en interesse blant elevene.  

- Jeg opplever at barna synes det er veldig stas med forsøkene vi gjør. De liker å bruke hendene sine og å prøve forskjellige ting og leke seg. Selv synes jeg det er kjekt å kunne gå rundt til hver gruppe og diskutere teorien med dem mens de holder på. Da er de ofte mer interesserte enn ved tradisjonell undervisning.  

- Jeg tror at praktiske øvelser kan bidra til en nysgjerrighet på hvordan verden fungerer. Og hvis man først begynner å lure på det tror jeg veien til realfag er kort. 
 

Det å få erfaring med å jobbe med elever er nyttig for Veronica. Hun spesialiserer seg i fysikkdidaktikk, det vil si læren om hvordan man best mulig lærer bort fysikk; hvordan man lager god undervisning. Hun oppdaget ikke sommerjobbmuligheten ved en utlysning, men gjennom synlige mennesker i Oslos gatebilde:  

 - Jeg var nysgjerrig på alle de som gikk med gule t-skjorter på sommeren her i Oslo. Jeg fant ut av det var ansatte i Sommerskolen, og så søkte jeg da det ble lagt ut en stillingsutlysning på nett.  

- Hva har vært det beste med sommerjobben?  
-  Det er å være med på å gi barna positive assosiasjoner til skole, mestringsfølelse og gode minner, forteller Veronica, som har jobbet i Sommerskolen gjennom flere somre. 

UV-stråling i fokus

Den første uken var Veronica på Lysejordet skole. Vi møter henne torsdag rett etter at hun og elevene har kommet hjem fra dagens ekskursjon. På timeplanen denne dagen var det UV-stråling som stod i fokus. Elevene og Veronica hadde vært tre timer ute på tur i sommersola med UV-armbånd de hadde laget på forhånd, for å se hvordan UV-stråling påvirker oss når vi oppholder oss ute i sola. Slike forsøk kan gjøre at veien til realfag blir kortere, mener Veronica.

Veronica hjelper ungene i klasserommet
Veronica studerer fysikkdidaktikk og har brukt sommeren på å inspirere Oslo-elever med realfagsforsøk. Foto: Martine Ruud/ UiO

- UV-armbånd var populært. Jeg tror at praktiske øvelser kan bidra til en nysgjerrighet på hvordan verden fungerer. Og hvis man først begynner å lure på det tror jeg veien til realfag er kort. Men selv om jeg håper å motivere barn til å velge realfag synes jeg også at det er bra om de bare får en positiv holdning til realfag og blir mer opplyste. 

Og kanskje lærer elevene noe viktig når de ser hvordan realfag fungerer i praksis, legger Veronica til.  
- Da vi hadde om UV-stråler lærte vi også om viktigheten av å bruke solkrem. Og hvem vet, kanskje Sommerskolen indirekte har avverget noen tilfeller av hudkreft og dermed reddet et liv?  

- Sommerjobben er på mange måter ferie for meg. Det viktigste er jo at jeg gjøre noe annet enn de vanlige rutinene og ikke har eksamener rett rundt hjørnet.  

Da elevene kommer hjem fra turen er det tid for dagens andre spisepause, og da får de lov til å se på Newton samtidig. Når Veronica spør om hva elevene tror de skal se, svarer de nordlys, så at Veronica interesserer seg for romfysikk har elevene tydelig fått med seg. Og mens elevene har spisepause og følger nøye med på Newton som gjennomgår fenomenet midnattssol, forteller Veronica om flere gleder i jobben.  

- Det er utrolig fint å se hvordan barna forvandles fra nervøse og sjenerte første dagen til trygge og åpne med nye venner den siste dagen.  

- Hva har vært det mest krevende med jobben hittil?  

- Å jobbe med de yngste barna. Spesielt når du har 33 av dem. I fjor hadde jeg flere dager da jeg ikke fikk tid til å ta pause, og da kjenner du det i hodet etter åtte timer.  

Drilling og fysikk

Selv om jobben i Sommerskolen kun innebærer at du tilbringer to uker på ulike skoler rundt om i Oslo, går det med litt ekstra tid til forberedelser.  

- Jeg jobber to uker i tillegg til kurs, møter og planleggingstid. Men jeg skal jobbe ganske mye som drillinstruktør i tillegg, sier Veronica. 

Bilde av Veronica med alle ungene smilende rundt seg.
- Det er utrolig fint å se hvordan barna forvandles fra nervøse og sjenerte første dagen til trygge og åpne med nye venner den siste dagen, forteller Veronica. Foto: Martine Ruud/ UiO

For ved siden av fulltidsstudiene på Blindern bruker Veronica ellers mye tid på drill. Og selv om det teknisk sett er sommerferie fra fysikkstudiene, tar ikke Veronica helt fri av den grunn.  

- I sommer blir det mye jobb og studier, så jeg har egentlig ikke andre planer. Men jeg tar det jo litt roligere enn resten av året.  

- Får du brukt noe av det du lærer på studiet i sommerjobben? 

- Ja. Jeg har en bedre forståelse for de fysiske begrepene jeg underviser om på grunn av bachelorgraden i fysikk.  

Sommerjobben er som ferie

Veronica forteller hvordan man kan gå frem om man ønsker å bruke deler av neste sommer som ansatt i Sommerskolen.  

- Vil du jobbe i Sommerskolen må du følge med, for annonsene legges ut allerede i desember, og du må søke innen fristen som er i januar. 

- Har du tips til andre studenter som vil ha sommerjobb neste år?  

- Tenk over hvor lenge du ønsker å jobbe. Noen arbeidssteder har krav om at du må jobbe i veldig mange uker.  

Sommerskolen er det derimot bare mulig å jobbe noen få uker, så søk en jobb som passer ditt behov.  

- Hvordan er det å jobbe når andre studenter velger å ha ferie hele sommeren? 

- Sommerjobben er på mange måter ferie for meg. Det viktigste er jo at jeg gjøre noe annet enn de vanlige rutinene og ikke har eksamener rett rundt hjørnet. 

Videre planer for Veronica er foreløpig litt uklare. Først skal hun skrive ferdig sin mastergrad som handler om utvikling av klasseromsopplegget Andøya Mission Control: Oppdrag Solstorm. Dette er en simulering som tar elevene med på romoppdrag uten at de behøver å forlate klasserommet. Hun forteller at hun etter det håper på en variert jobb hvor hun kan jobbe med utvikling av læringsressurser, drive med formidling og litt forskning.  

- Ellers hadde det vært spennende med en doktorgrad, men jeg vil gjerne prøve meg i verden utenfor akademia først, avslutter hun.  

 

Av Martine Ruud
Publisert 29. aug. 2019 12:25 - Sist endret 3. sep. 2019 10:39