Lærer bort sjakk på en morsom måte - og gjør verden til et smartere sted

Interaksjonsdesigneren Martine jobber i Magnus Carlsens selskap, hvor hun skaper gode brukeropplevelser for nye og erfarne sjakkspillere.

- Skal du først prokrastinere, kan du like godt trene logikk, samarbeid og konsentrasjon i samme slengen, mener interaksjonsdesigner Martine. Foto: Åsta Bjørg Dale/UiO og PlayMagnus. 

- Jeg husker den første uka med bedriftspresentasjoner på Institutt for informatikk ved UiO (IFI), hvor de ulike selskapene tok studentene med på restaurant og spanderte mat og drikke. Det var en helt annen verden enn den jeg var vant med fra TV og film.

Fra kontoret sitt på Holbergs plass i Oslo kan Martine Rolid Leonardsen se slottet. Rundt henne arbeider fem programutviklere, en grafisk designer, et knippe markedsførere og et par sjakkeksperter. Selskapet hun jobber for heter Play Magnus. Det er eid av sjakkstjerne Magnus Carlsen selv, og utvikler sjakk-apper til smarttelefoner. Hittil har de produsert to svært populære spill: Play Magnus og Magnus Trainer. I Play Magnus kan du spille mot og sammenlikne deg med Magnus i ulike aldre. I Magnus Trainer kan du lære å spille med hjelp fra Magnus Carlsen.

- Jeg har slått Magnus på åtte år. Det er så langt jeg har kommet.

Martine flirer. Men å slå Magnus Carlsen på åtte år er ganske bra; ytterst få kommer seg forbi Magnus på ni år.

Fant forbedringspotensial

- Under sjakk-VM i fjor var jeg sisteårsstudent, og ble bitt av sjakkbasillen. Jeg begynte å spille Play Magnus, og syntes det var en kul app. Men jeg oppdaget også hvordan den kunne bli enda bedre, og tenkte at det var noe jeg kunne fikse. 

Etter litt undersøking oppdaget hun at Play Magnus hadde lyst ut en stilling.

- Jeg søkte og fikk jobben, men jeg hadde nok aldri kommet over stillingsannonsen om jeg ikke hadde oppsøkt Play Magnus på egenhånd. 

Skaper gode brukeropplevelser

I dag jobber Martine med nettopp det som inspirerte henne til å søke; å gjøre appene mest mulig brukervennlige. Hun fungerer som en bro mellom bruker og utvikler.

- Jeg er UX-designer. UX betyr «user experience», eller brukeropplevelse på norsk.

Jobben går ut på å involvere brukeren mest mulig i hvordan et produkt designes ved å ta beslutninger basert på deres tilbakemeldinger.

- Utviklere kan fort havne i sin egen boble, så da blir det min oppgave å finne ut hvordan brukerne opplever appene våre for så å bruke tilbakemeldingene til å skape nye løsninger eller endre på de eksisterende. 

Fruktbar prokrastinering

Mye av arbeidet hennes går ut på å undersøke bruken av appene ved å analysere svar på brukerundersøkelser de har sendt ut, for så å ta hensyn til disse når hun designer endringer eller nye funksjoner. Martine lager også prototyper, altså førsteutkast som enkelt kan testes på brukere.

Martine og kollegene tar et slag sjakk. Foto: Åsta Bjørg Dale/UiO
Martine og kollegene tar et slag sjakk. Foto: Åsta Bjørg Dale/UiO

- Det er mye lettere for brukerne å gi tilbakemelding dersom de selv kan teste endringene i produktet, framfor å bare få dem beskrevet.

Hun ser også på hvordan spillene og appene blir mottatt i form av anmeldelser i Appstore og hvordan de ligger an på statistikken til Google Analytics.

 - Det er veldig gøy få være med på hele prosessen fra å se hvordan folk bruker det man har designet, finne ut hva som funker og ikke til å teste ut ideer til nye spill sammen med sjakkeksperter, for så å teste dette på brukerne igjen. 

Smart slækking

Martine synes det er givende å være en del av et selskap som gjør verden til et smartere sted.

- Ved å lære bort sjakk på en morsom måte tilbyr vi et godt verktøy for å trene på logikk, samarbeid og konsentrasjon. Dette er ting som gir mennesker verdi på lang sikt også, og er noe annet en den umiddelbare tilfredsstillelsen man får av for eksempel Candy Crush. Play Magnus er mer fornuftig prokrastinering.

Verdensmesteren Magnus Carlsen er til stadighet innom kontoret, og kommer ofte selv med ideer og tilbakemeldinger på appene.

- En morsom ting med jobben min er Magnus-effekten. Han er et forbilde som har positiv påvirkning på unge. Han gjør sjakk kult.

Play Magnus er stort i nesten alle land i verden. - De største markedene våre er i land som kulturelt sett er ganske forskjellige, så det er om å gjøre å lage appene så universelle som mulig, forklarer interaksjonsdesineren.

Tverrfaglig kompetanse

Informatikk; design, bruk og interaksjon er et tverrfaglig studieløp. I tillegg til IT og design har Martine studert mye psykologi (nesten et helt års studier). Dette kommer til nytte i arbeidet hun gjør i dag, spesielt når hun analyserer brukerdata. 

Martine forteller at en av de aller viktigste tingene hun har tatt med seg fra studiene er kritisk tenkning.

- Det kan virke som en liten ting, men det er helt nødvendig å tolke data på en kritisk måte og ikke ta alt for god fisk. I tillegg er det viktig å være bevisst på hvilke måter man selv er forutinntatt i arbeidet man gjør. Evnen til kritisk tenkning har Universitetet gitt meg mye av og er noe som definerer hvem jeg er på jobb i dag.

Noe med film og TV

Da hun gikk på videregående hadde Martine bestemt seg for at hun ville drive med TV og film. Etter videregående skole tok hun et år med TV- og filmvitenskap på Høgskolen i Lillehammer, for deretter å jobbe et år som praktikant i et filmproduksjonsselskap i Paris.

- Konkurransen er hard i den bransjen. Da jeg skulle søke utdanning, tenkte jeg at det kunne være lurt å ha noen andre alternativer. Siden jeg også var interessert i design, søkte jeg informatikk; design, bruk og interaksjon ved UiO.

Da Martine omsider fikk svar på søknaden fra Samordna opptak om at hun hadde kommet inn på denne linja, husket hun ikke engang at hun hadde søkt.

- Men jeg gikk for det likevel, og det angrer jeg virkelig ikke på. Jeg trivdes på studiet fra første stund.

Informatikk; design, bruk og interaksjon er ikke var hva man kanskje ser for seg som et «typisk» realfaglig studie. Martine vedgår at hun aldri har vært særlig god i matte.

- Likevel har jeg nå en master i realfag, smiler hun triumferende.

Fra smalhans til Krøsus

Martine opplevde en stor kontrast mellom TV- og filmverden og miljøet på IFI. Hun forteller at hvor man i filmbransjen må bruke mye tid på å lete etter penger til prosjektene sine og være fattig kunstner, kan det virke som at det nærmest flyter av penger i IT-bransjen.

- Fra første studieuke var de store selskapene over oss og fortalte om fristende jobbtilbud når vi var klare for arbeidslivet. De spanderte fine restaurantbesøk og investerte i at vi skulle legge merke til dem. 

Framtidsrettet universitet

Ved UiO får studentene mange muligheter til å bygge kompetanse som er attraktiv i framtidas jobbmarked. Blant annet kan man som student bidra i forskergrupper, eller finne gründeren i seg selv gjennom studentprosjekter hvor en selv holder i rattet. 

UiO er Europas 32. mest innovative universitet - og eneste norske institusjon på lista

På IFI fikk skaffet Martine seg viktige erfaringer – også utenom det faglige. I tillegg til å undervise i interaksjonsdesign og entreprenørskap, var hun med på å arrangere den velrennomerte karrieredagen Dagen@ifi.

Hun var også med på oppstartprosjekter gjennom StartupLab i Forskningsparken, sammen med andre engasjerte studenter. Et av prosjektene deres var Snapsale, en app for salg av brukte klær. Den ble kjent da studentene fikk "gründerdrømmen knust av Schibsted".

Grip mulighetene

Erfaringene har vært verdifulle for Martine, og hun råder kommende studenter til å gjøre som henne: å engasjere deg utover pensum, involvere deg i foreninger og teste fagkunnskapen din på andre områder enn eksamen. Å knytte kontakter er ofte essensielt for å skaffe seg jobb senere.

- Jeg kjenner mange som kun var opptatt av karakterer og ikke tenkte så mye på tiden etter studiene. Selv om det er et bra jobbmarked nå, sliter noen av dem med å få seg drømmejobben.

Men det er ikke bare for karrierens skyld det er lurt å engasjere seg i andre ting enn fag:

- Studievennene jeg har kontakt med i dag er de jeg jobbet med på ulike prosjekter i studietida. Å samarbeide med andre er en måte å få virkelig gode venner på!

 

Av Åsta Bjørg Dale
Publisert 15. aug. 2018 13:00 - Sist endret 15. aug. 2018 13:29