Sosiale medier-konsulent

Mia jobber jobber for digitalbyrået Wunderman.

Hvordan fikk du din nåværende jobb?

Jeg fikk min jobb gjennom å søke på utlysning på nett, og var gjennom tre intervjuer. I tillegg var det to tester som skulle tas før siste intervjurunde. Prosessen ble styrt av et bemanningsbyrå, som holdt det første intervjuet før møte med arbeidsgiver.

 

Hva tror du var de viktigste faktorene for at nettopp du fikk jobben?

Jeg tror at min relevante erfaring og interesse for arbeidet var det som var avgjørende for at jeg ble tilbudt jobben.

 

Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

Jeg jobber som konsulent for digitalbyrået Wunderman og er leid ut på heltid til Microsoft Norge. Jeg jobber både på et lokalt nivå med de andre ansatte i Norge, og på et internasjonalt nivå mot Vest-Europa. Arbeidsspråket veksler mellom norsk og engelsk, og en kan like gjerne jobbe i team med noen du aldri har møtt, og kommunisere via e-post og Skype, som i lokale prosjektgrupper med menneskene du deler kontor med og ser hver dag.

Mine hovedarbeidsoppgaver går ut på å oppdatere sosiale medier, utforme strategier for sosiale medier og analysere og rådgi ut ifra hvordan de ulike sosiale kanalene gjør det.

 

Hva jobber du med akkurat nå? (Beskriv en typisk arbeidsdag nå for tiden.)

En typisk arbeidsdag for meg går ut på å komme på kontoret og sjekke kanalene jeg administrerer, før jeg sjekker hva som er blitt sagt og skrevet om oss på nettet siden dagen før. Videre sender jeg aktuelle kommentarer og meldinger til supportavdelingen for svar, og svarer på de henvendelsene jeg skal svare på selv. På min arbeidsplass er det mye møter og høyt tempo, så resten av dagen går stort sett slag i slag med planleggingsmøter, utarbeiding av nytt innhold og publisering av dette. Ingen dager er like, og det dukker alltid opp noe uforutsett og spennende som en må få gjort før arbeidsdagen er over. Vi jobber mye prosjektbasert og i større team, og det er veldig gøy å kunne virkelig bli god på en ting, mens de du jobber med er gode på sine ting. Det en da får til sammen kan bli veldig, veldig bra!

 

Hvordan bruker du utdanningen fra kulkom i jobben din?

Kulkom ligger som et grunnlag i veldig mye jeg gjør, føler jeg. Språkpsykologi er et av fagene jeg kanskje bruker aller mest, i tillegg til fordypningsfagene mine fra medievitenskap. Generelt det å kunne ha et helhetlig, analytisk blikk på ting har hjulpet meg veldig i alle arbeidssituasjoner jeg har vært i til nå, og kulkom-fagene har jeg fått nytte av i mange prosjekter og oppgaver.


Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet.

For å bli attraktiv på arbeidsmarkedet så er det viktig å være engasjert. Vær engasjert i jobbene du søker på, i menneskene du møter og ta initiativ for å gjøre deg mer attraktiv. Og det er som alle sier: Engasjer deg ved siden av studiene!

 

Publisert 22. jan. 2016 16:04 - Sist endret 14. des. 2018 11:58