Lyddesigner

Semming jobber for Schjærven Film.

1.Hvordan fikk du din nåværende jobb?


Etter jeg ble ferdig med bachelor i Kultur og Kommunikasjon, og hadde bestemt meg for at det fikk greie seg med skole for en stund, brukte jeg en del tid på å søke ulike stillinger. Til slutt fant jeg en annonse der de søkte etter lyddesigner ved Schjærven Film og gikk hen og søkte, selv om jeg egentlig ikke hadde sett for meg å gå tilbake til TV- og reklamebransjen. Arbeidsgiver søkte i utgangspunktet etter personer med en helt annen utdanningsbakgrunn enn meg, men min tidligere erfaring i kombinasjon med en "uortodoks" bakgrunn bidro til at jeg utmerket meg blant de andre søkerne.

 

2.Hva tror du var de viktigste faktorene for at nettopp du fikk jobben?

              

De fremhevet at en av tingene som virket ekstra interessant for arbeidsgiver var Kulkom-bakgrunnen min, noe de har lært å dra god nytte av i arbeidshverdagen. Jeg tror at en viktig grunn til at jeg i det hele tatt ble vurdert, er at jeg tidligere jobbet sammen med han som styrte intervju- og ansettelsesprosessen, og at jeg tydeligvis gjorde et svært godt inntrykk den gangen. Arbeidserfaring har nok veid tyngre enn utdanning i mitt tilfelle da jeg hadde en del års erfaring fra film- og tv-bransjen fra før jeg startet på Blindern.

 

3.Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

              

Hovedoppgavene for meg som lyddesigner er å sørge for en helhetlig, tydelig og målrettet lydside til alle våre filmer. En del av jobben er relativt teknisk og rutinebasert, som for eksempel å spille inn Voice Over til kampanjereklamer. Men en annen viktig del av det jeg gjør handler om å designe et lydbilde til større prosjekter som spesialkampanjer, holdningskampanjer e.l. Her er oppgavene alt fra innspilling, lage lydeffekter, musikkdesign m.m. Det er kanskje i forbindelse med de større prosjektene at Kulkom-bakgrunnen kommer til nytte. Da må man tenke tydelig kommunikasjon basert på hvem man ønsker å treffe, hva slags budskap man vil ytre, hva slags medium en skal benytte osv.

 

4.Hva jobber du med akkurat nå? (Beskriv en typisk arbeidsdag nå for tiden.)

              

Julestria har ankommet reklamebransjen, og vi har hektiske dager med store kunder og stort volum. Jeg tror jeg gjorde nærmere 50 reklamefilmer i forrige uke for 4-5 forskjellige land. I tillegg har jeg i det siste holdt på med en hjelpeorganisasjon som i disse dager er aktuell med en ny holdningskampane som, etter hva jeg kan se er blitt en hit i sosiale medier. Så for tiden er det ikke bare variasjon fra dag til dag - det er fra time til time. Men selv om vi har lange dager og høyt tempo for tiden, er vi heldige med flinke ledere som vet å ta vare på oss og skjemme oss bort mellom slagene!

 

5.Hvordan bruker du utdanningen fra Kulkom i jobben din?

              

Det ligger jo litt i jobbens natur at det ikke er Kulkom jeg belager meg mest på i hverdagen. Men som nevnt er det et viktig verktøy når man skal tenke bl.a. målgruppe. Selv om lyd kanskje ikke oppleves som så veldig definerende for en reklamefilm, gjør vi også blant annet musikkdesign, som selvsagt er veldig målgruppestyrt. Så om jeg ikke smeller Stuart Hall og Bourdieu i bordet hver dag, er de alltid med på jobb! I tillegg er det en fordel med et godt utviklet språk og kjennskap til for eksempel semiotikk/semantikk når vi står midt i en innspilling og alle er i tvil om hvordan en kan formulere seg på best mulig måte. En Kulkommer er jo en tusenkunstner!

 

6.Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet.

              

Prøv å skaffe deg praktisk erfaring underveis i studietiden. Enten det er jobb eller frivillig. Notér ned alt du oppnår - stort som smått - for arbeidsgiver er ofte opptatt av at man kan vise til resultater. Husk også at de færreste starter på toppen. Når du ser jobber du kunne tenkt deg i fremtiden, så tenk også på hvordan vedkommende kom dit - for det er ingen garanti at man går rett inn i drømmejobben etter fullført utdanning. Og det er ingenting som er så viktig som sosial kapital, så gjør ditt beste for å treffe mange mennesker og bli kjent med de fleste. Det finnes ingen i hele verden som har nok venner!

 

Publisert 5. jan. 2016 11:28 - Sist endret 14. des. 2018 11:52