Recruitment consultant

Jonas Hellan Larsen jobber i Christiania Personell. Her bistår han bedrifter med nyansettelser og vikarleie. Deltidsjobben under studiene satte ham på sporet av denne karrieren.

Foto: Privat.

Jonas Hellan Larsen har totalansvar for bemanningsprosesser.

Hvordan fikk du din nåværende jobb?

Jeg søkte på jobben via finn.no, rett før jeg var ferdig med Masteroppgaven. Prosessen gikk veldig raskt, og jeg hadde skaffet meg en spennende jobb allerede en uke etter at jeg var ferdig på Universitetet i Oslo.

Hva tror du var de viktigste faktorene for at nettopp du fikk jobben?

Jeg tror det var viktig at jeg hadde hatt en relevant jobb ved siden av studiene. I denne jobben støttet jeg de fulltidsansatte med ulike oppgaver som screening av kandidater, referansesjekker, telefonintervju og skriving av annonser. I sommerferien jobbet jeg fulltid. Da erstattet jeg funksjonen til en fulltidsansatt, og satt med ansvaret for vedkommende sine bemanningsprosesser og vikarer. Dette var veldig lærerikt. Disse erfaringene gjorde meg nok mer attraktiv på jobbmarkedet, og det ga meg en ide om hvilken retning jeg selv ville gå etter endte studier.

I tillegg var det nok viktig at jeg hele tiden har hatt andre deltidsjobber mens jeg har studert. I tillegg vil det bestandig være viktig at man som nyutdannet viser seg som sulten og motivert, og at man vil gi hundre prosent i en ny jobb. Derfor er også personlighet og innstilling veldig viktig.

Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

Jeg bistår bedrifter i Follo og Østfold med hjelp til nyansettelser og vikarleie. Jeg har totalansvar for bemanningsprosesser, som blant annet innebærer møtevirksomhet, profilkartlegging, annonseskriving, intervju, referansesjekker og presentasjon av kandidater. I tillegg følger jeg opp mine konsulenter som jobber ute hos kunder i området.

Hvordan bruker du utdanningen fra SV i jobben din?

Den teoretiske kunnskapen man får gjennom utdanningen danner et godt grunnlag for de praktiske utfordringene man møter gjennom en arbeidsdag. Dette kan være temaer, som personellbehandling, lover og regler i arbeidsretten osv. Men jeg tror de viktigste erfaringene man tar med seg fra utdannelsen er evnen til å være problemløsende og nysgjerrig. Utdannelsen danner et godt utgangspunkt til videreutvikling og modenhet i dine fremtidige jobber. Kort sagt har utdannelsen fra SV har gitt meg en faglig tyngde og en forståelse for arbeidslivet som er viktig i mitt daglige arbeid.

Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

Du burde fokusere på gode karakterer, som viser at du tar studiene seriøst. Det er også viktig med en jobb ved siden av studiene, i vært fall i perioder du har tid. Det er vanskelig å finne relevante deltidsjobber, men det vil uansett telle positivt med erfaring fra arbeidsmarkedet.
 

Publisert 27. jan. 2014 10:31 - Sist endret 19. mars 2020 10:40