Kommunikasjonsdirektør

Christine Viland er kommunikasjonsdirektør i Nordic Choice Hotels.

Foto: Nordic Choice Hotels

Christine Viland opplever at kommunikasjonsfaget ligger tett opp mot sosiologi:

- Kommunikasjon som treffer tar utgangspunkt i mottakeren og deres behov.

Hvorfor valgte du å studere sosiologi?

- Jeg ville studere noe som hjalp meg med å forstå samspillet mellom mennesker, kultur og samfunn. Etter tips fra en kompis dro jeg på en introduksjonsforelesning i sosiologi. Det var kjærlighet ved første blikk.

 

Hvordan fikk du din nåværende jobb?

- Ved siden av studiene jobbet jeg i Radio Nova. Da jeg skulle søke jobb, så jeg etter en yrkesvei der jeg kunne bruke både sosiologien og journalistikken. Valget falt på kommunikasjonsbyrået Geelmudyen Kiese. Etter 3,5 år som rådgiver der, fikk jeg mulighet til å begynne fast hos en av kundene jeg hadde jobbet for. Og det var Nordic Choice Hotels.

 

Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

- Min viktigste oppgave er å lede selskapets kommunikasjonsavdeling. Avdelingens oppgaver spenner bredt: fra tradisjonelle PR-grener som merkevarebygging, lederprofilering, sosiale medier og events, til krevende kommunikasjonsnøtter knyttet til oppkjøp, endringsprosesser, krisekommunikasjon og myndighetskontakt.

 

Hva jobber du med akkurat nå?

- Akkurat nå har jeg tre prioriterte prosjekter. Jeg jobber med en lanseringsplan for tre nye hoteller i Finland. Jeg utvikler et konsept for et internevent, som skal arrangeres for 8000 medarbeidere i 10 skandinaviske byer i løpet av tre uker i oktober. Og jeg skriver på en tale som min sjef Petter Stordalen skal holde på en hotellåpning i Sverige. Det er en variert og hektisk hverdag.

 

Hva har du tidligere jobbet som?

- Jeg tok flere pauser i utdanningen for å jobbe fulltid som ansvarlig redaktør og journalist i Radio Nova og som økonomiansvarlig i Studentradioen i Bergen. Etter endte studier jobbet jeg som vitenskapelig assistent og seminarlærer på Institutt for sosiologi, før jeg gikk til Geelmuyden Kiese.

 

Hvordan bruker du sosiologiutdanningen i jobben din?

- Jeg opplever at kommunikasjonsfaget ligger ganske tett på sosiologi. Kommunikasjon som treffer tar utgangspunkt i mottakeren og deres behov. Man målretter budskap med utgangspunkt i kjennetegn som utdanning, bakgrunn, alder. I tillegg er forståelse av sosial kontekst viktig. Du kan for eksempel ikke si det samme i et bryllup som i en begravelse.

 

Hva er ditt beste tips til masterstudenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

- Tenk på masteravhandlingen som en jobbsøknad. Skriv noe om en bransje eller et emne som du kunne tenke deg å jobbe med senere. Og engasjer deg utenfor studiene. Det gir masse læring, i tillegg til at det skiller deg ut i jobbsøkerbunken.

 

Publisert 26. apr. 2016 08:31 - Sist endret 26. apr. 2016 08:31