Markedsanalytiker

Lise Kristiansen jobber i Ipsos. 

Foto: privat

Hvorfor valgte du å studere sosiologi?

- Jeg var alltid over gjennomsnittet interessert i mennesker og hvordan de interagerer med hverandre. Jeg visste fort at jeg ville ende opp med enten psykologi eller samfunnsvitenskap. Det landet til slutt på sosiologi, da jeg var mest interessert i å lære mer om overordnede samfunnsstrukturer og hvordan de påvirker og former alt det vi tar for gitt.

Hvordan fikk du jobben i Ipsos?

- Det var en åpen stilling som jeg søkte på gjennom Finn. Jeg hadde ingen tilknytninger til Ipsos som selskap.

- Jeg tror jeg fikk jobben jeg har i dag ved å vise en stor interesse for kvantitative metoder, da spesielt gjennom å skrive en metodisk orientert masteroppgave i samarbeid med SSB. Videre var jeg ikke redd for å skryte godt av ferdighetene vi som sosiologer har.

Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

- Jeg jobber som markedsanalytiker i de større kvantiative prosjektene Ipsos Norge kjører. Dette omfatter blant annet Conjoint analyse, regresjonsanalyser, segmenteringsanalyser, faktoranalyser, osv. Dagene går hovedsakelig i SPSS, Excel og programmeringssoftware for spørreundersøkelser.

Hva jobber du med akkurat nå?

- Akkurat nå jobber jeg mye med Gjensidige bank og forsikring. Her driver vi med analyser om kundetilfredshet, men holder også på med et større segmenteringsprosjekt hvor vi søker å kategorisere kundebasen til Gjensidige.

Hva har du jobbet med tidligere?

- Jeg har hatt flere deltidsjobber. Det mest utdanningsrelevante av arbeid jeg har hatt før min stilling i Ipsos var som vitenskapelig forskningsassistent på instituttet for sosiologi og samfunnsgeografi. Jeg tror dette i stor grad fungerte som en ledd inn til min stilling i Ipsos.

Hvordan bruker du sosiologiutdanningen i jobben din?

- Jeg bruker i veldig stor grad alt av kvantitativ metode fra studieløpet. Jeg drar også god nytte av noe kvalitativ metode.

Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

  • Finn deg relevante deltidsjobber.
  • Ikke undervurder at dine medstudenter er et av de største profesjonelle nettverkene du har tilgang til.
  • Hvis du tar en mastergrad, så tenk tidlig på hvordan du skal utarbeide masteroppgaven din og knytt deg opp mot en bedrift. Dette gir deg tilgang til et helt nytt fagmiljø, og du vil fort kunne stille i første linje om det åpner seg en jobb der.
Publisert 28. nov. 2017 10:15 - Sist endret 17. des. 2018 13:19