Jobber som spesialpedagog i skolen

Katarina Bakken var ferdig med bachelorgraden i spesialpedagogikk våren 2017 og jobber som spesialpedagog på Grindbakken skole 

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, kinn.

(foto: privat)

Hva på studiet er mest relevant for det det du jobber med nå?

– Det jeg har lært om fonologiske (språklyder) og ortografiske (skriftlige) vansker har vært relevant til jobben min. Jeg har en gutt på 1. trinn som slet mye med å lytte ut bokstavlyden ved skolestart og som jeg har sett har gjort stor progresjon til tross for lærevanskene han har.

– Jeg har også brukt mye av det jeg skrev bacheloroppgaven min om, nemlig tospråklig minoritetsvansker og overgangen fra barnehage til grunnskolen. Viktigheten av morsmål og balansen mellom det og andrespråket er viktig å ha i bakhodet, samt hvordan man skal jobbe systematisk og bevisst.

Hva er dine viktigste arbeidsoppgaver?

– Mine viktigste arbeidsoppgaver er å finne ut hva som motiverer elevene mine og hvilke verktøy og type fremgang jeg kan bruke for å vekke interessen deres til å lære og mestre. Det er hele tiden en oppdateringsprosess og en “bli-kjent”-prosess, spesielt når man jobber mye én-til-én slik jeg gjør.

Hva liker du best med jobben din?

– At ingen dag er lik og jeg ser aldri på klokken og lurer på hvor lenge det er igjen av arbeidsdagen. Det er mye fart og ting som skjer på en barneskole og jeg elsker det! Samtidig vil jeg tørre å påstå at det er en av de mest givende arbeidsplass å jobbe, og det er godt å kjenne på etter en lang og intens dag at man er ønsk Da blir det ikke så vanskelig å stå opp tidlig hver dag.

Hva er ditt beste tips til studenter for å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

– Begynn tidlig å se etter jobb og hva slags type jobber det er der ute! Spesialpedagoger jobber ikke bare i skoler, men også på for eksempel sykehus, rehabilitering og spesialskoler. Jeg fikk meg først jobb som SFO-assistent på samme skolen som jeg er spesialpedagog på nå og jeg mener det har vært en viktig inngangsbillett til jobben.

– Har man også lite erfaring innen området man utdanner seg til så bør man være villig til å starte å jobbe som nettopp assistent også heller bygge opp CV-en før man kaprer drømmejobben.

– Jeg syns også at det var en veldig fin erfaring å jobbe som assistent og det gjorde overgangen til spesialpedagog-jobben litt mindre skumlere når jeg kjente at jeg var litt varm i trøya da jeg begynte å jobbe med barn. Og ikke minst, dra på utveksling! Det kan virke skummelt og dyrt, men det er så verdt det. Gjennom avtalen med Berkeley og ISP fikk jeg også hatt praksis i USA mens jeg studerte, og det er en erfaring som jeg ser tilbake på nå som ferdigutdannet var gull verdt. 

 

Av Sigurd Hasle, Marika Vartun og Kjersti Meyer Petersen
Publisert 7. des. 2017 13:03 - Sist endret 16. apr. 2021 14:50