English version of this page

Hva skjer med filer og e-post hvis jeg slutter ved UiO eller tar en pause fra studiene?

Tilgangen til UiOs IT-tjenester er begrenset til den tiden du studerer  eller jobber her. Vi anbefaler at du overfører alle aktuelle filer og viktig e-post til din egen datamaskin før du slutter, enten direkte eller via minnepinne eller ekstern harddisk. 

Jeg slutter å studere eller tar en pause i studiene

Din generelle tilgang til IT-tjenestene (deriblant hjemmeområde og e-post) sperres når du ikke lenger er aktiv student ved UiO. På grunn av behov for tilgang til enkelte tjenester etter endt studium, beholder du tilgangen til IT-tjenestene i en stund etter at du er ferdig med å studere. Du får et varsel om at du blir sperret en måned før sperringen.

En sperring innebærer blant annet følgende:

  • Du får ikke lenger logget inn på UiOs maskiner med ditt brukernavn og passord.
  • Du mister tilgangen til hjemmeområdet ditt og dokumentene som er lagret der.
  • Du mister tilgang til UiOs e-postsystem, og dermed også e-post som er lagret der. Dersom du ønsker å fortsatt motta e-post som sendes til din UiO-adresse må du sette opp en videresending av e-posten via Brukerinfo før tilgangen din sperres. Videresendingen fungerer i minst 180 dager etter at brukerkontoen er slettet.
  • Du mister tilgang til alle andre IT-tjenester ved UiO, slik som Feide og Canvas.

Avvikling av brukerkontoen og arkivering av hjemmeområde og e-post

Sperringen skjer i to faser. Brukerkontoen din blir først sperret. En måned etterpå vil brukerkontoen bli avviklet, som betyr at innholdet av hjemmeområdet og e-postkontoen flyttes til backup-systemet til UiO, og at brukeren din ikke lenger er tilgjengelig i UiOs IT-systemer. Brukeren sin eventuelle hjemmeside (folk.uio.no) vil også forsvinne.

Dersom du har sterkt behov for å få ut dine data etter at brukerkontoen din er blitt avviklet kan du henvende deg til Student-IT. Merk at backup av hjemmeområde slettes etter en kort periode.

Jeg begynner å studere igjen

Har du først fått et brukernavn ved UiO vil du beholde dette. Begynner du å studere igjen, vil du få tilbake samme brukernavn. Tar du opp dine studier ved UiO, enten som ordinær student eller ved å delta på et Etter- og videreutdanningskurs (EVU-kurs), vil brukernavnet ditt bli re-aktivert, og du får generell tilgang til IT-tjenester igjen (bl.a. hjemmeområde og e-post). Du kan sette nytt passord på vanlig måte, som alle andre studenter.

Hvis du kommer tilbake til studiene etter lenger fravær, har e-posten og filene dine blitt slettet, og vil dermed ikke være tilgjengelig når du logger inn. Du kan henvende deg til Student-IT ved din enhet for å få hjelp til å sjekke om filer fremdeles finnes i backup, men også dette slettes etter en kort periode.

Jeg slutter som ansatt ved UiO

Hva skjer med min IT-konto når jeg slutter å jobbe ved UiO?

  1. Noen dager etter du har sluttet så vil du få en e-post fra UiO som sier at din konto vil bli sperret om 30 dager.
  2. Etter 30 dager blir din konto satt i karantene.
  3. 30 dager etter at kontoen din er blitt sperret så blir kontoen slettet fra IT-systemene.
  4. 90 dager etter at kontoen din er blitt slettet så blir all backup av filer på hjemmeområde slettet og det er ikke mulig og hente filer etter dette tidspunkt.

Hvordan får jeg tilgang til IT tjenester etter at jeg har sluttet?

For å få tilgang til IT-tjenester ved UiO så må du ha en gyldig tilknytning. Les om tilknytning som gjest.

 

Publisert 20. mai 2010 18:18 - Sist endret 16. okt. 2018 11:28