English version of this page

Filer og e-post når du slutter ved UiO eller tar en pause fra studiene

Tilgangen til UiOs IT-tjenester er begrenset til den tiden du studerer  eller jobber her. Vi anbefaler at du overfører alle aktuelle filer og viktig e-post til din egen datamaskin før du slutter, enten direkte, via minnepinne eller ekstern harddisk. 

Avslutning av eller pause i studiene

Tilgangen til IT-tjenestene, deriblant hjemmeområde og e-post, sperres når du ikke lenger er aktiv student ved UiO, men du  beholder tilgangen til IT-tjenestene i en stund etter at du er ferdig med å studere. Du får et varsel om at du blir sperret en måned før sperringen.

Når kontoen sperres skjer dette:

  • Du får ikke lenger logget inn på UiOs maskiner med ditt brukernavn og passord.
  • Du mister tilgangen til hjemmeområdet ditt og dokumentene som er lagret der.
  • Du mister tilgang til UiOs e-postsystem, og dermed også e-post som er lagret der. Dersom du ønsker å fortsatt motta e-post som sendes til din UiO-adresse må du sette opp en videresending av e-posten via Brukerinfo før tilgangen din sperres. Videresendingen fungerer i 180 dager etter at brukerkontoen er slettet.
  • Du mister tilgang til alle andre IT-tjenester ved UiO, slik som Feide og Canvas.

Avvikling av brukerkontoen og arkivering av hjemmeområde og e-post

Sperringen skjer i to faser. Brukerkontoen din blir først sperret. En måned etterpå vil brukerkontoen bli avviklet, som betyr at innholdet av hjemmeområdet og e-postkontoen flyttes til backup-systemet til UiO, og at brukeren din ikke lenger er tilgjengelig i våre IT-systemer. 

Dersom du har sterkt behov for å få ut dine data etter at brukerkontoen din er blitt avviklet kan du henvende deg til Student-IT. Merk at backup av hjemmeområde slettes etter en kort periode.

Hvis du begynner å studere igjen

Begynner du å studere igjen, vil du få tilbake samme brukernavn, og du får generell tilgang til IT-tjenester igjen, deriblant hjemmeområde og e-post. Du kan sette nytt passord på vanlig måte.

Hvis du kommer tilbake til studiene etter lengre fravær, har e-posten og filene dine blitt slettet og vil dermed ikke være tilgjengelig når du logger inn. Du kan henvende deg til Student-IT ved din enhet for å få hjelp til å sjekke om filene fremdeles finnes i backup, men også denne slettes etter en kort periode.

Når du slutter som ansatt ved UiO

Dette skjer med din IT-konto når du slutter å jobbe ved UiO:

  1. Noen dager etter du har sluttet får du en e-post fra UiO som sier at din konto vil bli sperret om 30 dager.
  2. Etter 30 dager blir din konto satt i karantene.
  3. 30 dager etter at kontoen din er blitt sperret blir kontoen slettet fra IT-systemene.
  4. 90 dager etter at kontoen din er blitt slettet blir all backup av filer på hjemmeområdet slettet. Det er ikke mulig å hente ut filer etter dette tidspunkt.

Slik får du tilgang til IT tjenester etter at du har sluttet

For å få tilgang til IT-tjenester ved UiO må du ha en gyldig tilknytning. Les om tilknytning som gjest.

 

Publisert 20. mai 2010 18:18 - Sist endret 22. nov. 2021 13:19