English version of this page

Har kjøkkenbordet blitt både lesesal og arbeidsstue?

Slik unngår du belastningsskader når du studerer hjemmefra.

Bildet kan inneholde: kopp, kaffe kopp, sittende, servise, drikkeglas.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Å studere hjemmefra er vanligvis greit i kortere perioder, men det kan by på utfordringer når du må gjøre det mesteparten av tiden. 

Så langt det er mulig, unngå å arbeide fra senga, sofaen eller andre områder som ikke er ment som arbeidsplass. Belastningsproblemer er ikke noe som oppstår plutselig. De kommer snikende og er et resultat av dårlig tilpasset utstyr, dårlige arbeidsstillinger og repeterende arbeid.

Har du først fått belastningsproblemer er det dessverre en langvarig og vanskelig prosess å bli kvitt dem igjen. Det beste er derfor å forebygge. Det betyr at vi må gjøre om hybelen eller hjemmet til en så trygg og sunn studieplass som mulig.

Disse tipsene kan hjelpe deg med å gjøre enkle justeringer på arbeidsområdet ditt for å holde deg produktiv og skadefri.

  • Kan du regulere stol og bord, skal du benytte deg av denne muligheten.
  • Når du sitter bør stolen være så høy at hele foten har kontakt med gulvet når kneleddet har en vinkel på ca. 90o.
  • Er stolen for høy kan det være lurt å finne noe å legge under føttene. 
  • Bordet bør være så høyt at albuleddet er 90o når underarmen og handa ligger flatt på bordet.
  • Har du mulighet er det en fordel å sørge for god underarmstøtte enten ved å bruke bordplaten eller armlenene på stolen.
  • Bruk en ekstern mus eller lignende hvis du har mulighet. Den innebygde styreplaten eller styreputen er ikke optimal for langvarig bruk.
  • Sørg for at du har god støtte til korsryggen. Mangler du en stol med slik støtte, bruk en liten pute eller et sammenrullet håndkle.
  • Det er en myte at du skal sitte med rett rygg. Det er faktisk bedre om du har mulighet for å lene deg litt bakover.
  • Skjermarbeid er krevende for synet vårt. Prøv å sette skjermen så langt unna du kan uten at det er ubehagelig å se.
  • Skjermen på bærbare maskiner er liten. Bruk en større ekstern skjem hvis du har muligheten til dette.
  • Ikke plasser skjermen for høyt. Synssystemet får en litt lettere jobb hvis det får lov til å se litt ned på ting som er på nær avstand. Toppen av skjermen bør være ca. 10o - 15o under øyehøyden når du ser rett frem.
  • Tenk på lyset du har på arbeidsplassen. Unngå å plassere arbeidsplassen din slik at du ser rett inn i en lysende flate eller lyskilde (direkte blending). Unngå også speiling av lyskilder i skjermen (indirekte blending)
  • Det viktigste er likevel å ta pauser. Reis deg, beveg deg og se på noe som er mer enn 6 meter borte. Synssystemet har godt av variasjon. 
  • Har du mulighet kan du gjerne stå og arbeide som en variasjon.

Andre ressurser

Kilde: Tekstene er basert på forskning og tekster fra Psykologisk institutt ved det Samfunnsvitenskapelige fakultet, Det utdanningsvitenskapelige fakultet og Det juridiske fakultet.

Publisert 2. apr. 2020 16:47 - Sist endret 22. juli 2020 09:42