Fraværsmelding i e-post og kalender, og videresending av e-post

Skal du på ferie, i permisjon, eller av annen grunn ikke lese e-post på en stund? Sett opp en automatisk ferie- og fraværsmelding (autosvar / bortemelding).

Fraværsmelding i e-post

Fraværsmelding som sender automatisk svar, setter du enkelt opp i e-postprogrammet du bruker:

Legg inn fravær i kalenderen

Legg inn ferie og annet planlagt fravær i kalendere,  slik at andre vet at du er borte og når du kommer tilbake.

Sette opp videresending til annen adresse

Vær oppmerksom på følgende:

Det er forbudt for alle ansatte ved UiO å aktivere automatisk videresending av e-post til eksterne e-postadresser.

For å videresende e-post som kommer til din UiO-adresse videre til en annen e-postadresse, går du til siden for videresending i Brukerinfo (krever innlogging med UiO-brukernavn og -passord). Alternativt kan du fra  forsiden til Brukerinfo navigere deg fram ved å klikke på fanen E-post og så videre på Videresending:

  • Fyll inn den e-postadressen du ønsker å få meldingene sendt til.
  • Dersom du ønsker å beholde en kopi av alle innkommende meldinger på UiO-adressen din krysser du av for det i boksen over.
  • Klikk på Opprett regel.

Du vil nå få opp et vindu der du kan se videresendingsreglene dine, med muligheten til å slette dem etter behov.

Merk

Hvis du vil ha både videresending og fraværsmelding, så må du krysse av for «behold kopi» når videresendingen settes opp i Brukerinfo.

Videresending og avslutting av studier/ansattforhold

Les mer om hva som skjer med filer og e-post dersom du slutter eller tar en pause i studiene.

Publisert 9. des. 2014 14:42 - Sist endret 18. mai 2017 13:33