Informasjon om avvikling av e-postkontoer

Dette dokumentet inneholder informasjon relatert hva som skjer med e-post når når UiO-kontoer avvikles.

UiO-kontoen er tett knyttet til e-postkontoen

Når man ikke lenger er registrert som aktiv student ved UiO eller man ikke lenger jobber ved UiO så vil UiO-brukeren/-kontoen man har avvikles i tre steg som også påvirker e-postkontoen:

  • Kontoen settes i karantene, dvs. man får ikke lenger logget inn - heller ikke på e-postkontoen.
  • Det tas en sikkerhetskopi av kontoen - også av all e-posten.
  • Samtidig som UiO-kontoen fjernes vil også e-postkontoen bli slettet.

Hva bør man tenke på før kontoen sperres

Arkivering / kopiere lagret e-post

Ta vare på det du vil ha til senere. 

Videresending

Om man setter opp videresending før kontoen sperres så vil den fungere selv om kontoen sperres. Vi garanterer også at videresendingen er aktiv i minst 180 dager etter at e-post-/brukerkontoen er slettet.

Det finnes en egen side om hvordan du setter opp videresending - det er normalt ikke lurt å krysse av for "behold lokal kopi" (når du mister tilgangen til e-postkontoen vil du ikke lenger kunne slette/rydde på e-postkontoen).

Hjelp! Kontoen er allerede sperret/slettet

Tilgang til sperret konto

Om du husker passordet til UiO-kontoen din så er det mulig å få karantenen/sperringen midlertidig opphevet for et par dager, slik at du kan endre på videresending og eventuelt hente ut e-post du har lagret.

Tilgang til slettet konto

Det er mulig å be om å få utlevert en kopi av e-post som var lagret i e-postsystemet når kontoen ble slettet. Det er også mulig å be om at videresendingen endres.

 

Publisert 18. des. 2013 12:15