Hva gjør jeg når mobil/bærbar er mistet/stjålet?

Du bør få din mobile enhet låst. Dette kan gjøres fra selvbetjeningsportalen  hvor du logger deg inn med UiO-bruker og passord. Alternativt kan førstelinje også gjøre dette for deg eller hjelpe deg med det. Fra selvbetjeningsportalen kan du:

  • låse telefonen slik at ingen kan ta den i bruk
  • slette UiO-mail og kalender og eventuelle andre UiO-tilganger

Av personvernårsaker er posisjontjenesten slått av fra tjeneste-administrator, så vi kan ikke se hvor telefonen din befinner seg, men fra selvbetjeningsportalen kan du:

  • ringe til din mobile enhet (dersom den er påskrudd)
  • sende e-post til din mobile enhet (som vil kunne være til hjelp dersom du har varsel for e-post skrudd på)

 NB: Å sende sms er ikke en innstilling som er skrudd på.

Dersom du selv har satt på posisjonstjenesten, og du har en iPhone, iPad eller Mac, kan du få hjelp på Apple sine sider i bruk av iCloud for å lokalisere hvor enheten din befinner seg, samt noen av de samme funksjonene som AirWatch tilbyr.

Det samme gjelder for Android-enheter. Google tilbyr tjenesten Android Device Manager.

 

Publisert 13. jan. 2016 12:35 - Sist endret 16. nov. 2016 10:10