Fredagsbrev uke 02

Godt nytt år!

Denne uken skriver vi om en enkel måte for for å løse typiske problemer med Managed Software Center og migrering til Airwatch

 

Typiske problemer med Managed Software Center og en enkel løsning

Vi pleier å få et relativt høyt antall henvendelser som handler Managed Software Center. Noen klager at fanene som ligger på toppen av Managed Software Center sitt vindu ser grått ut. Andre sier at de ikke får de oppdateringene de trenger.

Vi opplever at det ikke er bare én årsak til problemene. Ofte er problemene relatert til:

  • Rettigheter til sertifikatene og filer
  • Utløpte eller manglende sertifikater
  • Manglende konfigurasjon

Vi har også opplevd at det å kjøre managedsoftwareupdate i kommandolinje, særlig for innhenting av en annen manifest, kan gjøre at noen rettigheter blir endret.

Vanligvis kan man prøve å endre eierskap til enkelte filer under /Library/Managed Installs slik at problemene kan fikses, men noen ganger fungerer dette ikke. 

En tegn at konfigurasjonen mangler er hvis man ikke ser mye under /Library/Managed Installs, som bør ser mer eller mindre sånn:

/Library/Managed Installs

Ser du ikke en mappe som heter "Icons", f.eks., da er installasjonen mangefull. 

En enkelt måte å løse problemer med Managed Software Center kan være å fjerne programmet og så installeres det på nytt. Dette kan gjøres fra Airwatch og brukeren vanligvis opplever ikke noe problem:

1 - Søk maskinen du skal fjerne MSC fra.

2 - Sjekk for at brukeren har konfigurasjons profiler installert i maskinen:

3 - Send produktet som heter "Remove Managed Software Center" til maskinen og vent at det er levert ("Completed"):

4 - Send produktet som heter "Munki packages", og vent at det er levert ("Completed").

5 - Send produktet som heter "Munki certificates". 

Vanligvis vil disse fire stegene løse de alle fleste problemene knyttet til bruk av Managed Software Center.

 

Airwatch - enklere for oss, enklere for deg

Vi bruker Airwatch (Workspace One) stadig mer ifm drift av våre mac'er. Men Airwatch er ikke bare nyttig for oss: den gjør at våre brukere kan få bedre support av både USIT og lokal-it. 

Med Airwatch kan vi:

- oppdatere sertifikater som brukes ifm. Managed Software Center, slik at brukerne unngå nedetid pga. utløpt sertifikater;

- se tilstand til maskinen, dvs. om maskinen mangler Managed Software Center, f.eks., eller om kryptering ikke er på;

- bistå brukerne i tilfellet de mister tilgang til sin maskin.

Vi oppfordre alle til å melde maskiner inn i Airwatch hvis de ikke allerede er der. I løpet av de neste måneder kommer vi til å samarbeide tettere med lokal-it slik at vi får alle inn i Airwatch. Vi mener at ved å sentralisere driften vår i ett opplegg vil bety enklere måter å løse problemer og gjør det enklere for lokal-it for å adressere ting som ellers ville kreve mer tid, som installering av programvarer som brukes ifm. drift. 

Du kan les mer om hvordan maskinene kan meldes inn i Airwatch her: https://www.uio.no/tjenester/it/maskin/m-rom/hjelp/tilknytt/osx/index.html

 

Faste punkter

  • Kom snakk med oss på UiOChat!

    osx-brukere@conference.chat.uio.no
  • macOS-problemer kan feilmeldes her.

  • DEP-registrering for installasjon med Mobilt arbeidsrom ligger her.
  • Tilbakemeldinger på mobile tjenester kan gis her.

God helg! Hilsen alle oss i MLM!

Av Francis Augusto Medeiros-Logeay
Publisert 10. jan. 2019 17:21 - Sist endret 10. jan. 2019 17:21
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere