Fredagsbrev uke 12

Denne uken forteller vi litt mer om Bomgar og hvordan den skal hjelpe oss til å hjelpe våre brukere. 

Bomgar

Bomgar - Hva er det?

Vi har nå tatt i bruk Bomgar, et verktøy for fjernsupport. Det betyr at vi får muligheten til å hjelpe brukerne våre ved å få kunne se skjermen og styre datamaskinen uansett hvor i verden brukerne befinner seg. Dette betyr mindre tid som brukes ved feilsøking, mindre skjermbilder og mindre tur til support med datamaskinen. 

Bomgar er veldig enkel å bruke: etter samtalen med Houston så får brukeren en "session-key" som brukes får å laste ned programvaren. Deretter får brukeren godkjenner at Houston skal kunne se og styre maskinen sin. Det er også mulig å bruke chat-tjenesten underveis. Når tjenesten er utført så er programmet slettet fra datamaskinen.

Løsningen har blitt aktivt brukt i løpet at siste uke og tilbakemelding var svært positiv. Vi kunne hjelpe brukere som bl.a. er i utland. Vi planlegger å installerer Bomgar i alle maskinene på forhånd fordi under Mojave må brukeren justere personverninnstillinger hver gang Bomgar kjøres hver gang den lastes ned. Dette kan unngås hvis Bomgar er installert på forhånd. 

Ved å ta Bomgar i bruk betyr ikke at UiO kan få tilgang til datamaskinene når som helst, men kun når brukerne aktiv bruker den nøkkelen som de får fra Houston, og som er gyldig i bare 15 minutter.  Nøklene kan ikke gjenbrukes. 

 

SSD-oppgradering program 

Vi har informert alle IT-ansatte om SSD-oppgradering programmet. Dette treffer MacBook Pro uten touch bar produsert mellom juni 2017 og juni 2018. I samarbeid med Apple har vi identifisert 52 maskiner som har behov for oppdateringen. Vi har sent en e-post til brukerne som har disse maskinene med seg, men har fått svært få svar. 

Snakk med brukerne deres. Det er viktig for alle at disse maskinene er sjekket og oppgradert. Det er risiko for tap av data hvis maskinene ikke er oppdatert. IBM, som er Apple sin service partner i Norge, skal komme til oss den 28. mars, og også den 2., 3. og 4. april for å oppgradere maskinene. 

Send evt. spørsmål om programmet til usit-mac-ssd-service@rt.uio.no.

 

Ny Managed Software Center 

Denne uken fikk vi testet den nye MSC-versjonen. Det som er spesielt er at Managed Software Center er nå 100% skrevet i Swift. Programmet oppleves mye kjappere enn før. Den kan ikke installeres i maskinene som kjører macOS < 10.10. 

 

Intelligent Hub Agent

Vi har oppgradert Airwatch - som nå heter Workspace One. Det som var synlig for sluttbrukerne etter denne oppgraderingen er at den kjente "Airwatch Agent"-en heter nå "Workspace One Intelligent Hub". Ikonet ser sånt ut:

 

Faste punkter

  • Kom snakk med oss på Mattermost! Vi har nå fått en splitt ny kanal i vår nye chat-tjenesten!

    https://mattermost.uio.no/uio-it/channels/macos
  • macOS-problemer kan feilmeldes her.

  • DEP-registrering for installasjon med Mobilt arbeidsrom ligger her.
  • Tilbakemeldinger på mobile tjenester kan gis her.

God helg! 

Av Francis Augusto Medeiros-Logeay
Publisert 22. mars 2019 10:15 - Sist endret 5. apr. 2019 09:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere