Fredagsbrev uke 14

Denne uken forteller vi litt mer om hvordan vi kan innrullere maskiner som har vært migrert ved bruk av Øverføringsassistent eller som har mistet DEP-profilen sin. 

Device Enrollment Program

DEP profil og innrullering

En ting som har vært frustrasjonskilde for alle som driver med reinstallasjon av macOS er at prosessen for å få maskinen tilbake inn i MDM-systemet. Uansett om man har wiped maskinen eller om man migrere til en ny, ofte er det slik at man ha behov for innrullering etter at man har installert OS'en. Det er ikke ideelt, men av og til må man det.

Dessverre har Apple ikke gitt ut tilstrekkelig verktøy for å hjelpe oss med å sjekke om DEP-profilen på en maskin er gyldig og fungerende. Det vi opplever er at vet bruk av Øverføringsassistent (Migration Assistant) blir DEP-profilen importert, men den fungerer ikke, naturlig nok fordi brukeren kan ha migrert til en annen maskin som ikke nødvendigvis er i DEP. 

For å sjekke om en maskin har en DEP-profil, så kan man kjøre denne kommandoen:

profiles show -type enrollment

Deretter får man ingenting hvis maskinen ikke er i DEP, eller informasjon om DEP-profilen. Problem er at det betyr ikke at maskinen er innrullert, selv om man ser MDM-agenten, og selv om maskinen vises fortsatt som innrullert i Workspace One (Airwatch). 

Dette er ofte tilfellet når man bruke Øverføringsassistent: MDM vises ikke noe som tyder på at maskinen ikke er innrullert, bortsett fra at data om maskinen er utdatert. 

En quick fix på det skal være å innrullere maskinen på nytt. Dette kan enkelt gjøres ved å kjøre denne kommandoen:

profiles renew -type enrollment

Hvis man ikke får en feilmelding som sier at maskinen allerede har en DEP-profil (som betyr at profilen er i bruk), så blir brukeren bedt om å innrullere maskinen sin:

 

Denne meldingen betyr at maskinen er i DEP men ikke er innrullert. Så hvis plutselig en bruker kommer til deg og spør om dette, så kan du be brukeren om å gå videre med innrulleringsprosessen. 

Klikker man på "Details" så vil man få forespørsel om å godkjenne innrulleringen:

Deretter må brukeren autentisere seg ved bruk av UiO-brukernavn og UiO-passord:

 

Da vil maskinen bli innrullert (på nytt) og få alt den trenger fra oss. DEPNotify vil kjøres etter noen sekunder:

Vi håper at dette kan hjelpe de som har blitt frustrert med reinstallasjon og med prosessen for å få maskinen inn i MDM igjen.

 

SSD-oppgradering program 

Vi har masset mye om  SSD-oppgradering programmet. Etter en intens jobb for å få disse maskiner oppgradert, så har vi gleden å si at jobben er, for det meste, ferdig. Av 51 maskiner som måtte oppgraderes, 30 ble oppgradert i løpet av 4 dager. Blant disse 30 har 3 brukere gjort oppgradering ved å ta kontakt med Apple, mens de andre 27 har gjort oppgradering gjennom vårt tilbud.

IBM, Apple sin Service Partner, kom til oss og utførte selve oppgraderingene. 

Vi har ikke bestemt hvordan vi skal håndtere maskinene som ikke ennå har blitt oppgradert. Mest sannsynligvis kommer vi til å ta kontakt med brukerne og be dem om å ta kontakt med Apple. På grunn av ACE (Apple Care for Enterprise) kommer Apple til brukerne. Da slipper brukerne å måtte sende maskinen til Apple eller å ta maskinen med seg til en leverandør. 

En stor takk til alle som hjalp oss med dette - Houston, lokal IT som hjalp med kontakt med brukerne, Lars Erik Eriksson (HF), som hjalp mange brukerne med backup og gjenopprettelse av systemet, og til vår macOS tjenestegruppe. Tusen takk for deres innsats! 

Send evt. spørsmål om programmet til usit-mac-ssd-service@rt.uio.no.

 

IT Konferanse 

Vi skal holde en presentasjon hos årets IT-Konferansen. Vi håper å snakke litt om hva vi gjør nå ifm macOS drift, men samtidig ønsker vi å snakke om våre planner for macOS drift.

Er det noe du ønsker at vi snakker om? Si gjerne i fra! 

Faste punkter

  • Kom snakk med oss på Mattermost! Vi har nå fått en splitt ny kanal i vår nye chat-tjenesten!

    https://mattermost.uio.no/uio-it/channels/macos
  • macOS-problemer kan feilmeldes i eget nettskjema.

  • Sjekk om en Apple-maskin/telefon er klar for innrullering på vår DEP-søk webside. Hvis ikke, ta kontakt ved bruk av dette nettskjemaet.
  • Gi oss gjerne tilbakemelding på mobile tjenester!

God helg! 

Av Francis Augusto Medeiros-Logeay
Publisert 5. apr. 2019 10:47 - Sist endret 5. apr. 2019 10:54
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere