Fredagsbrev uke 21

Denne uken forteller vi om programvare oppdatering og om service på MacBook'er som har problem med tastatur eller skjerm. 

Oppdatering er viktig!

Programvare oppdatering

Det finnes flere gode grunner for at vi skal holde mac'ene våre oppdatert. Oppdaterte programmer gir oss stabilitet, sikkerhet og nye funksjoner. 

Vi bruker Managed Software Center (Munki) for å distribuere oppdatert versjon av programvare. Når noen installeres ved bruk av MSC, så betyr det at verktøyet påser på at installasjonen holdes oppdatert.  

Dette kan forstyre arbeidsflyt til noen, selv om generell sett opplever vi at de fleste vil gjerne ha tilgang til siste versjon av applikasjoner de bruker. Vi har fått noen saker der oppdatering av spesifikke programvarer ikke var ønskelig fordi til slutt viser seg det at programmet ikke var kompatibel med f. eks. en plugin, eller med andre programmer som brukes sammen med. 

Dessverre har vi ikke mulighet til å teste alle kombinasjoner som kan går feil etter at et program har blitt oppdatert. Men vi ønsker likevel å sørge for at oppdateringer skal være nyttig for brukerne våre og ikke til hinder for at de skal kunne gjøre jobben sin. 

Et av tiltakene vi har nå satt på plass er at vi kommer til å varsle kommende oppdateringer godt i forkant til at de skal sendes via MSC. Alle som ønsker å se hva som kommer til å bli oppdatert er velkommen til å komme på "macOS updates"-kanalen på Mattermost. Hver dag publiserer vi en liste over nye programmer og en estimering på når de skal være satt i produksjon:

Det forventes at evt. tilbakemelding og diskusjoner om kommende oppdatering kan finner sted i denne kanalen slik at vi kan evt. vente litt med en oppdatering hvis det er gode grunn for det. 

Vi håper at dette skal brukes til å samle erfaring om programvare slik at vi unngå oppdateringer som kan påvirke arbeidsflyten til de fleste.

 

Apple Quality Program

Apple har fastslått at en liten prosentandel av tastaturene i enkelte MacBook-, MacBook Air- og MacBook Pro-modeller kan utvise ett eller flere av følgende problemer:

  • Bokstaver eller tegn som gjentas uventet
  • Bokstaver eller tegn som ikke vises
  • En tast eller taster som kjennes treg(e) eller ikke reagerer konsekvent

Apple har også fastslått at en liten prosentandel av skjermene I enkelte 13-tømmers MacBook Pro kan utvise ett eller flere problemer.

For å finne om dette treffer din Mac, se på de følgende lenkene:

Tastatur: https://www.apple.com/no/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/

Skjerm: https://www.apple.com/no/support/13-inch-macbook-pro-display-backlight-service/

Hvis din Mac utviser noen av symptomene som er beskrevet i lenkene ovenfor, så ta gjerne kontakt med Apple på telefon: 240 55 186 (pin: 1682). Det er også mulig å ta kontakt med en autorisert service partner, men vi anbefaler å ringe Apple. 

Faste punkter

  • Kom snakk med oss på Mattermost! Vi har nå fått en splitt ny kanal i vår nye chat-tjenesten!

    https://mattermost.uio.no/uio-it/channels/macos
  • Sjekk gjerne våre liste over daglige oppdateringer på programvarer vi distribuerer for macOS på Mattermost:
https://mattermost.uio.no/uio-it/channels/macos-updates

God helg! 

Av Francis Augusto Medeiros-Logeay
Publisert 24. mai 2019 07:52 - Sist endret 11. feb. 2020 19:18
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere