Spørsmål og svar om Apples AppleCare-avtale

Hva er AppleCare?

"AppleCare for Enterprise" (ACE) er navnet på en utvidet teknisk kundestøtte på alle produkter fra Apple som UiO har kjøpt fra og med uke 17 - 2016. Avtalen dekker feil eller skade på utstyret, og den dekker alle spørsmål du måtte ha som UiO-bruker av produktene, både på jobb og hjemme.

Hvilket teknisk utstyr gjelder AppleCare for?

Avtalen gjelder for iPhone og Mac som handles inn av UiO fra og med den dagen avtalen trer i kraft i nettbutikken. iPad handles ikke fra våren 2019 lenger med ACE.

Gammelt utstyr vil kunne innrulleres i avtalen ved at man kjøper "AppleCare for Enterprise" for utstyret fra leverandørens nettbutikk. Husk å oppgi serienummer på maskinvaren ved bestilling.

Hvilke type skader eller feil på utstyret dekkes?

Alle typer maskinvarefeil som skyldes feil på produktet dekkes av Apple, uansett hvor i verden utstyret befinner seg. 

Avtalen gir sluttbrukere mulighet for å kontakte apple direkte for support på programvare og maskinvare fra Apple (f.eks. problemer med iCloud, trådløstnett utenfor UiO, programvare som følger med maskinen osv.)

Avtalen gir IT-ansatte mulighet for å få hjelp av Apple til løse mer kompliserte problemer.

Hva med selvforskyldt skade, dekkes det også?

For iPhone og Mac dekker avtalen også selvforskyldt skade (knust skjerm, fuktskade mm.), i begrenset antall. Vi har laget en trinn-for-trinn-prosess for å få dekket selvforskyldt skade på din iOS enhet.

Hvor skal det meldes fra om skade på Apple-utstyret?

Se egen kontaktguiden for hvor du skal henvende deg for teknisk support på ditt utstyr.

Hva koster en skade med AppleCare?

AppleCare er betalt da du handlet utstyret så det er ingen kostnad forbundet med selve support- eller skadesaken.

AppleCare er satt til å gjelde i to år for iOS og tre år for Mac maskinvare.

OS-support for øvrig gjelder uansett modell, uavhengig om produktet er på AppleCare eller ikke.

Kontakt USIT dersom du har spørsmål til avtalen

Hva med utstyr som ikke dekkes av AppleCare?

OS X maskiner kjøpt før april 2016, kan ha vært kjøpt inn med "eldre" AppleCare avtale, og vil også kunne bli dekket av denne videre.

iPad og iPhone kjøpt inn før april 2016, vil ikke være en del av AppleCare og må følge "gammel" service-avtale. Gå til kontaktguiden for å finne ut hvor du skal henvende deg.

Hva bør jeg som innkjøper av Apple-utstyr kjenne til?

All maskinvare fra Apple bortsett fra iPad (dvs. iPhone og Mac'er – uavhengig leverandør) som kjøpes inn av UiO fra og med avtalen trer i kraft (uke 17 - 2016), må kjøpes inn med AppleCare support.

Sammen med maskinvareenheten vil AppleCare ilegges som et tilleggsprodukt med et prispåslag når du handler fra leverandøren. Det er ikke mulig å reservere seg mot AppleCare eller forsøke handle et produkt som ikke selges med AppleCare. Merk: Ved kjøp vil prispåslaget først fremgå på ordrebekreftelsen fra leverandøren.

I tillegg til support på maskinvare gjelder support på programvare fra Apple for alle UiOs brukere, samt teknisk support for IT-avdelingen.

Publisert 16. aug. 2017 12:29 - Sist endret 28. mai 2020 14:00