Installere Office 365 på Mac

Før du kan installere Office-programmene på PC, Mac, nettbrett eller mobil, må du avgi samtykke til bruksbetingelsene og vente til innloggingen din er klar.

Før du installerer:

Er du ansatt ved UiO?

Om du er det har du en UiO-støttet versjon på din jobbmaskin. Derfor trenger du ikke laste ned Office 365 på din jobbmaskin. Du kan gjerne installere Office 365 på din bærbare. din private datamaskin eller andre enheter (nettbrett, smarttelefon o.l). OneDrive er inkludert når du installerer Office-programmer fra Office 365, men om du ønsker å bruke OneDrive på jobbmaskinen din, må du laste ned OneDrive for Business separat fra Microsoft sine hjemmesider.

Har du allerede en Microsoft-konto knyttet til din UiO-epostadresse?

Da er det mulig at du kan få problemer med pålogging til Office 365, eller at gammel og ny versjon av programmer som Skype blir slått sammen din når du installer Office-pakken fra Office 365. Det kan føre til at du mister kontaktinfo og innstillinger. Hvis du allerede har en Microsoft-konto knyttet til UiO-adressen din, bør du altså ta vare på kontaktinformasjonen og annet som er lagret i programmene, før du installerer Office-pakken fra Office 365. 

Har du allerede Office installert?

Vær oppmerksom på at Office-pakken du installerer fra Office 365 erstatter Office-programmer du allerede har på maskinen. Du må installere Office på nytt når du ikke lenger jobber eller studerer ved UiO.

Enkel beskrivelse av installering

1. Logg på Office 365, og klikk på Installer Office 2016-knappen. Språket bestemmes av hvilket språk som blir brukt i nettleseren din.

2. Den nedlastede filen vil bli lastet ned til Nedlastinger-mappen, som du kan finne til høyre i "Docken" på din Mac.

3. Åpne filen som ble lastet ned og installasjonen vil starte. Følg instruksjonene.

  • Om du får problemer med å åpne installeringspakken, hold inne ctrl-knappen (eller høyreklikk på datamusen) mens du klikker på filen. Klikk Åpne. Om dette ikke fungerer, kopier feilmeldingen og bruk hjelpeguiden på din Mac.
  • Når programmene er ferdiginstallert, gå til Programmer-mappen og dobbelklikk på programmet du ønsker å åpne.
  • For å få tilgang til programmet må du logge inn. Bruk ditt UiO-brukernavn og -passord og klikk Neste. Fyll inn dittbrukernavn@uio.no (brukernavnet er det samme som ditt UiO-brukernavn). Klikk Neste.

  • Du skal da du komme hit:

  • Velg Weblogin (Kun UiO).
  • NB! Du trenger bare å gjøre dette den første gangen du åpner et program i Office 365. Du trenger ikke gjøre den samme prosessen igjen selv om du åpner et annet program så lenge du er logget inn på din brukerkonto.

Merk: Vil du endre språket som brukes i Office 365 kan dette gjøres ved å endre operativsystemspråket.

Du har nå installert Office 365 på din OS X-maskin. Hvis du vil bruke OneDrive, og du ikke finner den på maskinen din, er det mulig at du må du laste ned OneDrive for Business separat fra Microsoft sine hjemmesider. Gå til fremsiden til Office 365 for å lese mer om hvordan man kan bruke det, samt avgi samtykke.

NB! For din egen sikkerhet, oppdater alltid programvaren når oppdateringer er tilgjengelige.

Publisert 15. des. 2015 11:05 - Sist endret 13. juli 2017 10:15