Sju Google-tips for studenter

Google prioriterer det enkle. Fremdeles inneholder hovedsiden ikke mye mer enn en søkeboks og en søkeknapp. Men Google har mye mer å by på enn dette når du vet hvor du skal lete. Her er søketips for studenter – og andre som driver med informasjonsintensiv virksomhet.

Foto: bionicteaching (CC-lisens på flickr).

  1. Avansert søk: For å gjøre søket ditt mer presist, har Google en rekke avanserte verktøy. Klikk på den lille lenka Advanced Search til høyre for søkeboksen på hovedsiden.
  2. Google Scholar: Når du trenger autoritativ informasjon fra tidsskrifter og andre vitenskapelige publikasjoner, kan Google Scholar hjelpe. Skal du virkelig gå grundig til verks, kan du bruke Advanced Scholar Search.
  3. Dictionary: For å finne definisjon eller forklaring på et ord, skriver du "define" før ordet du ønsker å slå opp, slik: define: love
  4. Kalkulator: Google fungerer som en kalulator, hvis du skriver et regnestykke og avslutter med =, slik: 64+38-13=. Google Guide har en oversikt over symbolene du trenger for å gjøre alle slags kalkulasjoner.
  5. Søk innenfor et nettsted: For å søke innenfor et nettsted, skriver du "eksempelsøk  site: eksempelnettsted", slik: volcano site:cnn.com. Dette er nyttig hvis du trenger å bruke et særskilt nettsted som kilde.
  6. Info: for å finne informasjon om et nettsted for å verifisere informasjon eller når du samler data, skriver du ino: etterfulgt av nettstedet, slik: info:huffingtonpost.com.
  7. Venstremargen: I årevis var søkeresultatsiden til Google uforandret: ti søkeresultater med hver sin blå lenke (og  så annonnene på høyre hånd). Forholdsvis nylig ble det lagt til verktøy i venstremargen: Der er det snarveier for å gjøre det samme søket i for eksempel Googles nyhets- eller billed base. Det er også en lenke ”More search tools”, som gir deg hjelp til å presisere søket ditt.

     

Emneord: søk informasjonskompetanse, google, Verktøy
Publisert 20. mai 2010 12:19 - Sist endret 15. okt. 2015 08:04
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere