Facebook som LMS?

Studenter i dag forholder seg til stadig flere informasjonskilder på nett, og det etterspørres stadig hvordan disse kildene kan samles og utnyttes bedre. Kanskje det mest omtalte nettstedet, Facebook, har vært betraktet mer som en distraksjonskilde fremfor et læringsverktøy. Nå har imidlertid The London School Of Business and Finance (LSBF) og Purdue University (Indiana, USA) gjort noe få har forsøkt tidligere; å benytte seg av det populære nettstedet som studieplattform.

LSBF forventer at over 500 000 studenter vil benytte seg av den nye Facebook-plattformen i løpet av det første året. LSBF-grunnlegger, Aaron Etingen, begrunner plattformvalget med det enorme potensialet innen nettbasert læring og at ved å basere seg på et medium brukerne allerede bruker senker terskelen for aktiviteten på nett. 

Over dammen, nærmere bestemt ved Purdue University, har de forsøkt noe lignende ved å integrere Facebook som innloggingspunkt i sin egen plattformapplikasjon, Mixable.

Nettverket som etableres her er ikke bundet til hvert enkelt kurs, så institusjonen hevder at dette bidrar til å etablere læringsnettverk som varer gjennom hele studentens akademiske løp. Applikasjonen tilrettelegger samtidig for bruk av dropbox, multimedia og podcasts. Resultatet har vært at kommunikasjonen mellom studentene har økt, og at de også i større grad tar egne initiativ.

I og med du nå er på en blogg, er du kanskje også en person som har stått ovenfor valget å lage en facebook-profil. Presset er uungåelig i dagens samfunn. Derfor er du også sikkert skeptisk til at noen studenter vil bli påtvunget å bruke nettstedet. Mixable kan imidlertid benyttes både med og uten facebook, da det finnes en rekke innstillinger for personvernsopplysninger. Sjansene for å utnytte seg av nettstedets nettverkspotensial vil naturligvis senkes, men muligheten er der.

Ifølge utviklerne av Mixable ble ikke applikasjonen laget for å erstatte LMS'er som fronter og blackboard, men mer som en brobygger mellom akademia og sosiale medier. Fremover vil institusjonen følge nøye med på hvordan applikasjonen blir brukt, og på sikt også om det vil gi økt læringsutbytte. Om dette ikke skjer legges prosjektet dødt umiddelbart.

Avslutningsvis i denne bloggposten er det naturlig å sitere Purdue University sin karismatiske informasjonssjef Gerry McCartney, i et intervju med Inside Higher Ed.: 

When Willie Sutton, the famous bank-robber, was asked why he robbed banks, he said "because that’s where the money is." So why go to Facebook? Because that’s where the students are.

Er det på Facebook utdanningsinstitusjonen burde engasjere studentene sine?

Emneord: Dropbox, Facebook, LMS, LSBF, Mixable, Lesestoff, Podcast, Purdue University
Publisert 6. apr. 2011 15:04 - Sist endret 31. mai 2017 14:14
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere