Forskningsformidling i bloggform - UiO trenger deg!

Skal man tro den store trenden i UiO’s forskermiljøer er blogging den store dillen om dagen. Flere og flere hendvender seg til DML for en kanal for effektiv forskningsformidling. Dette er gledelig for oss, og ikke minst for UiO. For hvilken bedre måte finnes det for å vekke interesse rundt forskningen som foregår på institusjonen vår, enn å synliggjøre og tilgjengeliggjøre faget gjennom en blogg?

Svein Stølen og Sverre Holm er blant disse, og som tiltrekker mengder av lesere hver eneste dag. Hyppige eksempler på hvordan teori kan kobles til praksis på forskjellige nivåer. Noen ganger dreier det seg om fysikken bak Angry Birds, og andre ganger om hvordan OLED-teknologi skal ta over verden. Dette appellerer tydeligvis til mange mennesker, ettersom såpass mange tar turen innom hver dag. Publikum er av ulikt slag, det kan være studenter, kolleger eller media.

Den siste kategorien er definitivt ofte innom Sverre Holm sin blogg ettersom han flere ganger har blitt kontaktet av NRK angående sine blogginnlegg. Grunnen til at noen forskningsblogger er blitt såpass populære er kunsten å kombinere teori og praksis, med et snev av aktualitet. Dette trenger ikke å være kritiske kommentarer til temaer som florerer i nyhetsbildet. Blogger man om skismøring før påsken er sannsynligheten for at interessen er større en normalt. Blogger man om hvordan en ultralyd fungerer rett før vi passerer 5 000 000 innbyggere i dette landet, er dette også et tema med relevans til dagliglivet. Man kan selvsagt også blogge på mer nerdete detaljenivået, for eksempel om hvilken ligning som er vakrest, interessen og fantasien setter grenser.

Det finnes heller ingen grenser for hvor mange slike blogger vi ønsker å ha. Er du ansatt ved UiO og sitter inne med teoretiske betraktninger om hverdagslivet, eller om alt annet mellom himmel og jord, ønsker vi at du tar kontakt med oss sporenstreks. Du har plutselig en vakker blogg med navnet ditt på. Aktivitetsnivået styrer du helt selv, blogging er svært lystbetont, men også svært vanedannende. 

Emneord: forskningsformidling, kjendisblogging, Praksiserfaringer Av Anonym
Publisert 13. mars 2012 12:25 - Sist endret 25. aug. 2016 11:18
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere