Heftig og begeistret?

25. og 26.april arrangerte NOKUT konferansen Heftig og begeistret. En litt ambisiøs tittel kan man kanskje si, men etter at første sesjon var over så var den rettferdiggjort. Den første sesjonen på årets NOKUT-konferanse er helt oppe i toppen der av de best sammensatte sesjoner jeg noen gang har vært på.

Hovedpoengene fra student Christian Bjerke var:

  • Det er bedre å ta feil, enn å være vag
  • Ledelsen må foreta prioriteringer
  • Vi må forplikte studentene i større grad

Hovedpoengene fra underviser Tor Haugnes var:

  • Drit i vitenskapelige belegg for om noe fungerer – prøv!
  • Vår oppgave må være å trekke fram de som prøver og gi dem ros og oppmerksomhet for det!

Hovedpoengene fra prorektor Berit Kjeldstad var:

  • Man trenger å ha en bevissthet rundt egen rolle som lærer, og har ord og begreper for å kunne snakke om det det.
  • Vi må synliggjøre de som driver god utdanning.
  • Det må være rom for å diskutere god utdanning.

Hovedpoengene fra universitetspedagogg Arne Skodvin var:

  • Engasjement er mer enn en engasjerende personlighet, det er også å engasjere studentene, være engasjert overfor faget eller selve formidlingen

Til syvende og sist så utgjorde disse fire foredragene mye av min filosofi som UiO-ansatt og IT-universitetspedagog. Jeg mener at de har alle rett, og at alle disse punktene til sammen utgjør en helhet og en «oppskrift» på hvordan universitetene kan bli bedre på undervisning.

Vi må tørre å hoppe i det og etterpå ha anledning til å snakke om det. Vi må bruke de styrkene vi har som personer, og ikke la oss stoppe av svakhetene. Det må være mulig å stille forpliktelser til studentene, og samtidig engasjere dem i større grad. Det må også være lov å ha forventninger til ledelsen om prioritering, om vi prøver å være best på alt samtidig så blir vi høyst sannsynlig middelmådige på alt.

Samtidig så ser vi at gode forskere også kan være gode undervisere. Computing in Science Education vant 2.plassen i årets utdanningskvalitetspris. Dessverre var de ikke invitert til å presentere hvordan man kan være god både på forskning og undervisning. Det som er så genialt med CSE er nemlig at den gode utdanningen, som de til stadighet vinner priser for, springer ut fra et Senter for fremragende forskning. Det kan nesten ikke bli bedre enn det! Så til neste år vil vi gjerne høre mer om hva som er deres oppskrift, hvordan de får til å både være fantastiske innen forskning og også drive fantastisk undervisning! Da ville jeg blitt enda mer heftig begeistret!

Emneord: læring, Kurs/konferanser Av Anonym
Publisert 2. mai 2012 12:46 - Sist endret 26. jan. 2018 08:22
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere