Hvordan holde et vellykket webseminar?

Tidligere i høst holdt jeg et webseminar om fremtidens læringsteknologi. Det var første gang jeg holdt seminar på nett og jeg fant fort ut at det var en helt annen sjanger enn ansikt til ansikt. Her er en oversikt over hva jeg lærte og ting det kan være lurt å tenke på når man skal holde slike såkalte webinarer.

  • Bli trygg på teknologien på forhånd. Hold gjerne et prøveseminar for et par kolleger, slik at du er godt forberedt.
  • Test alt utstyr grundig -- mikrofoner, datamaskiner og programvare og sørg for å ha reserveløsninger.
  • Kjenn foredraget og temaet ditt godt, slik at du er trygg på situasjonen og har overskudd til å følge med i alle kanaler under seminaret.
  • Det er mye enklere å lukke et nettleservindu enn å reise seg å gå midt under et foredrag, så det er lav terskel for å hoppe av hvis man kjeder seg.
  • Når man ikke står ansikt til ansikt med publikum, må du legge mer energi inn i fremføringen din for å engasjere.
  • Verktøy for webseminarer (som Eluminate og Adobe Connect) har rik funksjonalitet for interaksjon. Bruk den! Det er viktig å vise video av ansiktet ditt ved siden av presentasjonen du holder. Vis også gjerne en kort video innledningsvis for å myke opp stemningen. Jeg brukte polls/meningsmålinger for å bli kjent med publikum og for å engasjere dem. Spør for eksempel om hva som er forventningene deres til seminaret og/eller hva slags kompetanse de har på området.
  • Sørg for toveiskommunikasjon, enten ved at deltakerne bruker mikrofon og snakker med deg eller ved et chat-vindu. Om du ikke ønsker å bli avbrutt, bør du legge inn pauser i foredraget for å ta spørsmål ca hvert tiende minutt.
  • Ha gjerne en kollega blant deltakerne, som kan stille spørsmål og skape aktivitet og dialog hvis det blir nødvendig.

Webseminarer er en stadig mer populær sjanger som kan spare reiseutgifter og CO2-utslipp. Og det er gøy :) Lykke til!

Emneord: adobe connect, webinar, webseminar, Praksiserfaringer Av Anonym
Publisert 15. des. 2010 10:00 - Sist endret 14. aug. 2015 15:06
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere