Occulus Rift

En gang på midten av 90-tallet kunne man ta turen innom et lokale på Karl Johan og få et innblikk i den digitale framtiden - Virtual Reality (VR). Du stilte deg opp på et lite podium med et gjerde rundt og kopisen din gjorde det samme. Du fikk på deg en hjelm med briller som dekte hele synsfeltet og i hånda fikk du en slags kontroller. Plutselig var du inne i en digital verden og skulle mose kompisen din med øks. Du kunne til og med fly. Mens du sto på podiet. Men hjernen din trodde at du fløy. Til en viss grad. Det fungerte ikke helt optimalt. Det hakket litt og kompisen din så mest ut som en haug med firkanter som flakset noe vilkårlig rundt. Likevel ga det mersmak. Dette kommer til å komme. 

Og nå er det her endelig! På Online Educa fikk vi endelig hendene på Occulus Rift. Det er i bunn og grunn et par litt store briller du tar på deg og så får du PC-skjermen din rett på netthinnen. Nå begynner det å ligne på hvordan VR egentlig skal være. Occulus Rift er foreløpig kun å få tak som utviklersett og er ikke i salg for den gjevne forbruker.  Foreløpig er det vel i første omgang spillmarkedet som kommer til å omfavne, men hvorfor ikke bruke det i laboratoriesimulering? Vi vet ikke helt hva vi kan bruke det til, men vi må ha det. 

Emneord: 3d-briller, Occulus Rift, VR, Teknisk Av Svein H. Kleivane
Publisert 19. des. 2013 09:40 - Sist endret 14. aug. 2015 15:07
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere