Omvendt klasserom

Flipped classroom eller det omvendte klasserom er et begrep du kanskje har hørt. Flipped classroom betyr ikke at læreren skal være student og studenten skal være lærer. Det betyr at man bytter om på når man går gjennom nytt stoff og når man gjør oppgaver. I det tradisjonelle klasserommet gjennomgår læreren nytt stoff i timen, mens eleven jobber med oppgavene hjemme. I det omvendte klasserommet lager læreren korte filmsnutter av gjennomgåelsen og eleven kan se på disse hjemme. Når alle møtes i klasserommet kan læreren konsentrere seg om å hjelpe elevene med oppgavene, og spesielt fokusere på det som var vanskelig.

En som har gjort dette med suksess er Elisabeth Engum ved Bjørgvin videregående skole i Bergen. I Bergens Tidende igår kunne man lese om hvordan hun jobber med det omvendte klasserom. En annen som jobber med omvendt klasserom er lektor Thue ved Møglestu videregående i Lillesand. Han har også gjort en undersøkelse blant sine elever, som viser at de aller fleste er veldig positive.

Men dette er videregående skole, kan det fungere på universitetet? Er det noen av våre fag som kan passe til en slik type undervisning? Vet du om noen eller driver du selv med flipped classroom på universitetet? Skriv gjerne i kommentarfeltet nedenfor, jeg er nysgjerrig på om dette er noe for universitetet også.

Emneord: Praksiserfaringer, pedagogikk Av Anonym
Publisert 10. nov. 2011 07:34 - Sist endret 13. aug. 2015 08:10
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere