Online Educa 2010: m-Learning - Gammel vin i nye flasker?

DML var også i år representert på Online Educa i Berlin. I forkant av konferansen fikk vi tilbud om å melde oss på ulike workshops, de som allerede var fulltegnede da jeg skulle melde meg på var de som angikk mobile learning.

Begrepet er en avart av e-læring som, noe stigmatisert, har vokst seg frem som et resultat av at mobiltelefoner får flere og flere funksjoner. Da jeg observerte dette innledningsvis tenkte jeg umiddelbart at dette umulig kan være mer enn en kuriositetsinteresse fra publikum. Hysteriet rundt lesebrett som iPad og andre mobile enheter er noe som antageligvis opptar en interesse hos de fleste som drar på en konferanse som denne. Alt som er nytt er dessuten også ofte kult og interessant. Workshopene som derimot dreier seg mer om grunnleggende pedagogisk tilrettelegging rundt bruk av e-læring hadde mange ledige plasser. Er m-learning noe mer enn tabloidpedagogikk? Det nye Second Life?

 

Seansen

 

Jeg bestemte meg for å ikke være noe bedre/dårligere enn pulsen på Online Educa og deltok på en seanse med navn: ”Engaged in Learning: How Mobile Learning Inspires Learning Processes”. Tekniske problemer førte ironisk nok til utsettelser og avbrytelser, men det var ikke grunn til fortvilelse, bidragene skulle naturligvis bli tilgjengelige på alles mobile enhter i etterkant... Ikke overraskende var begivenheten svært godt besøkt, selv om den fant sted i et av konferansens største auditorier.
 
Sør-Afrikanske mobilspill
 
Det startet med en representant fra et universitet i Sør-Afrika som viste applikasjoner de har laget ift. IT-undervisning. Det ble vist spill med enkel begrepsquiz, puzzlespill med konkuranseaspekt og scrabble. Ikke noe som nødvendigvis tilfører studenters hverdag utover at de kan ta med seg disse spillene på sine mobile enheter. Det ble visstnok tatt ”godt i mot” av studentene, men ingen studenter sier vel nei til sjokolade og glansbilder. Det ble ikke sagt noe om aktivitet. 
 
Finsk veiledning
 
Finske Savonia University of Applied Sciences, viste frem en løsning som gikk på studentveiledning på mobilenheter, ved navn eTuutori. Dette med formål å redusere frafall i høyere utdanning. Studentene mottar et skjema på telefonen angående motivasjon, oppfølging etc. Det ble imidlertid ikke nevnt hvor mange som svarte på undersøkelsene. Fordelene som ble nevnt var at dette var ”en svært strukturert løsning” med ”mulighet et mer nært og umiddelbart bånd” mellom student og lærer. Fra et nytteperspektiv tenker jeg at om dette øker deltagelsen på tilbakemeldingen er det sikkert et praktisk verktøy, slik kan veiledere plukke opp signaler de vanligvis ikke hadde hatt ressurser til å plukke opp, så er dette et nyttig verktøy. Om løsningen derimot benyttes som en erstatning for tradisjonell veiledning frykter jeg en kvantitetsproblematikk. Igjen, dette er kun interessant om studenter responderer oftere på mobile enheter enn alternative løsninger. Løsningen er like asynkron som e-post, men det er kanskje ”kulere” å svare på telefonen sin? Hvor lenge er mobile løsninger ”kule” for studenter? Hvor lenge er m-learning ”kult nok” til å ha et eget spor på Online Educa? 
 
Mobil engasjering av vitenskapelig ansatte
 
Det tredje innslaget snakket om hvordan man skal motivere fakultetsmedlemmer til å benytte seg av m-learning. Jeg kan nevne funn fra forskningen som at fakultetsmedlemmer som skriver sms’er på regelmessig basis er grunnleggende mer positive til e-læring. Jeg har offisielt begynt å speide etter dette tegnet. Lite overraskende var det ellers fokus på affordance og assessment som våre amerikanske venner gjerne har en tendens til å stille som kriterier. Ellers var det mye rask statistikk som gikk litt raskt for meg. 
 
SMS-interaktivitet i 2010
 
Avslutningvis var det University of Gröningen sin tur representert ved Koos Winnips, som endelig viste noe som var direkte relatert til undervisning. Mindre kult var det at teknologien de baserte seg på var SMS. Noe jeg samtidig også likte, interaktivitet er interaktivitet, uavhengig av hvor mange iPader du har. Uheldigvis økte summingen under forelesningen, kanskje pga det ikke var et eneste apple-produkt avbildet i presentasjonen. I prinsippet var ikke løsningen noe annerledes enn en mentometerløsning som vi har på universitetet. Dette er riktignok en billigere løsning som gjør at alle elever kan delta underveis uten instrumenter som må kjøpes, som gjerne også er svært dyre. Vi fikk en demonstrasjon underveis i presentasjonen og det så ut til å fungere knirkefritt.
 

Oppsumering

 

Seansen ga meg ikke noe nytt. Det var stort sett vage tilnærminger mot å jobbe ”fremtidsrettet med studenten i fokus”. Den pedagogiske verdien var minimal og jeg har vanskelig for å tro at andre opplevde det radikalt annerledes. Jeg snakket med noen andre deltagere som sa seg enige. Jeg spurte hva som tiltrekte dem til temaet, og fikk til svar: ”Because so many people seems to attend these lectures!”. Man må riktignok være forsiktig med å dømme nye trender, det er en funksjon ved m-learning som på sikt kan bidra til å øke læringsutbyttet, men det jeg ble presentert under denne seansen imponerte meg ikke nevneverdig.

 

 

Emneord: online educa, Kurs/konferanser, berlin, e-learning, m-learning Av Anonym
Publisert 7. des. 2010 12:50 - Sist endret 13. aug. 2015 08:10

et blindspor?

Jeg var på Online Educa i 2007, og da var M-learning den nye store greia. Men det kom til kort fordi teknologien ikke var standardisert nok, og dessuten var ikke smartphone allemansseie ennå.

Nå har dette blitt fiksa, men fremdeles er ikke M-learning modent.

Jeg har en følelse av at problemet er at mobiltelefoner ikke egner seg for å levere læringspakker. Skjermen er for liten, og man bruker telefonen til andre ting, mer praktisk i hverdagen, enn til læringsformål

Jeg har langt mer tro på at ipad og andre lesebrett vil bli den viktige teknologien i framtida, som plattform for læring.

Var det ingen sesjoner om ipad og lesebrett på konferansen?

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 7. des. 2010 21:29

Mobil vs iPad/lesebrett

Jeg var ikke i Berlin i år, men er helt enig i at mobiltelefoner ikke egner seg for å levere læringsinnhold eller skape rik interaksjon.

Mobiler har en fordel: forskning viser at studenter foretrekker sms fremfor epost for digital tekstkommunikasjon.

Lesebrett er langt bedre enn mobiler for distribusjon av læringsinnhold. De har større og bedre skjermer. Men de er ikke egnet for interaksjon - mange av dem har ikke engang tastatur.

iPads og andre multitouch-plater har ikke skjermeer som er like gode å lese på som lesebrett. Men de har fargeskjermer, som er viktig for mange fag. De har langt bedrre inputmuligjeheter enn både mobiler pg lesebrett og har/får applikasjoner for en rekke typer rik interaksjon. Et interessant tilfelle er Samsungs Galaxy, som Android operativsystem, er halvparten så stor som en iPad og kan brukes som telefon hvis man ønsker det. Disse enhetene kommuniserer gjennom både wifi, 3G og i noen tilfeller bluetooth og infrarødt. Og både batterikapasiteten og bærbarheten er emminent.

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 8. des. 2010 10:52
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere