Rettighetsstyring og pedagogikk

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men her ved UiO så ser vi for oss en verden hvor det er underviseren som er underviser og studenten som er student. Det gjør at vi har laget oss studieadministrative systemer og digitale verktøy (som feks Fronter) hvor hvilken rettighet du har, er basert på om du er nettopp underviser eller student.

Det vil si at hvert enkelt Fronterrom har lærere og studenter, og det er de samme som er oppført som lærere og studenter i det emnet du skal undervise i eller ta som student. Men hva har dette med pedagogikk å gjøre? Er ikke dette et spørsmål om å prøve å standardisere en studiehverdag, er ikke dette spørsmål som kun berører IT og studieadministrasjon?

La oss ta et lite tankeeksperiment. Hva hvis du som underviser med dine studenter har et pedagogisk opplegg som har en annen modell når det gjelder roller? Hva hvis du har planer om å la studentene dine være lærere i en periode, eller i en del av emnet, eller i forhold til 3 medstudenter? Og at du ellers gjerne vil at de skal være studenter? Hva gjør du da? Og hva skjer da med det systemet vi har laget for at du enkelt skal kunne undervise i Fronter eller andre digitale verktøy? Blir det ikke et hinder for ditt pedagogiske design heller enn en tilrettelegger?

Det finnes altså pedagogiske konsekvenser av de valgene vi tar innen IT og studieadministrasjon, og det finnes mange flere eksempler enn dette ene. Mitt poeng med dette eksemplet er at det kanskje ikke er det første vi tenker på, andre er mer åpenbare. Har du andre eksempler? Og hva mener du det sier om hvilken kompetanse vi bør ha, vi som jobber med IT eller studieadministrasjon?

Emneord: e-pedagogikk, rettighetsstyring, Ukeslutt Av Anonym
Publisert 24. juni 2011 13:47 - Sist endret 13. aug. 2015 08:10
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere