SEDA

Av og til pakker også DML-gruppen bagen og drar på konferanse for litt faglig påfyll. Denne gangen var utsendingene Svein og Jesper og turen gikk til SEDA sin årlige konferanse i Birmingham. Du har kanskje ikke hørt om SEDA før? Når sant skal sies har ikke vi det heller. Desto større grunn til å dra! Årets tema er "Using Technology to Enhance Learning". Kunne ikke vært mer passende for DML. Jesper oppsummerer det beste så langt: 

Podcasting

Edinburgh Napier University er hyppig representert på konferansens sesjoner. Ifølge dem selv deles det ut ressurser til prosjekter over en lav terskel på institusjonen deres, som gir dem muligheten til å teste all verdens dilldall. Undertegnede fikk gleden av å være med på presentasjonen av deres prodcastprosjekt. Dette gikk ut på å lage podcaster som skulle hjelpe bachelorstudenter å komme seg gjennom sykepleierstudiet. Dette var ikke forelesninger, men intervjuer og nyttige tips angående pensum og gjennomføring av studiet. Dette være seg intervjuer med fagpersoner, studenter og tidligere studenter (!). Alt dette ble gjort av en innleid journalist som ved hjelp av fagpersoner laget utallige moduler. Etter lydsnuttene å dømme fungerte dette som et radioprogram-lignende opplegg som aldri var lengre enn 5 minutter. Friske saker. De hadde også naturligvis fått svært god respons, ellers hadde de nok ikke tørt å skryte av det. Alt i alt var det et artig innblikk i et universitet som prøver mye nytt, men som for mange institusjoner ville vært for kostbart å sette i gang.

Blogg for praksisstudenter innen design

Et annet bekentskap var en representant fra University og Central Lancashire. Hun var underviser i et designfag, hvor studentene var i praksis store deler av studiet. Disse skulle ha hver sin blogg med valgri grad av åpenhet. Studentene hadde skrevet under avtaler angående konfedensialitet i forhold til opplysninger om arbeidsgiveren. Vi fikk se utdrag fra noen av bloggpostene som avslørte positive og negative refleksjoner fra arbeidslivet. Det ble stilt spørsmålstegn fra publikum om det i stor nok grad var kritisk refleksjon i postene, ettersom prosaen var svært personlig. Et godt poeng. Utfordringen ligger da i å få studentene til å koble fag inn i sine arbeidsbetrakninger. Produksjonen var ifølge underviseren svært god, noe som er naturlig å tro. For en student vil det nok være enklere å skrive fritt om såpass spesifikke observasjoner og inntrykk som sitt eget praksisopphold. Om det derimot hadde dreid seg om refleksjon rundt fellespensum kan man tenke seg av studentene ville vegret seg mer mot å produsere tekst. Kort oppsummert var det et morsomt opplegg, men man kan stille spørsmål ved læringsutbyttet og refleksjonene som fant sted.

Utover dette har kanskje en av de mest underholdende bitene vært en sesjon som ikke har startet ordentlig ennå, men som allikevel har vart i flere dager. Den skal handle om hvordan man kan bruke Elgg som en læringsplattform og vi har de siste dagene fått ulike oppgaver å løse i denne. I dag kom følgende oppgave: "Et sted i foaje-området skjuler det seg en QR-kode. Finn og scan koden". Vi søkte og fant QR-koden som ga oss passordet "Pineapple". Deretter var det å finne riktig person å hviske passordet til i bytte mot en svært hemmelig konvolutt. Innholdet kan ikke røpes, men det var svært hyggelig - og spiselig. 

Emneord: England, konferanse, Kurs/konferanser Av Svein H. Kleivane
Publisert 17. nov. 2011 15:52 - Sist endret 13. nov. 2015 08:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere