Stammespråk og studier

Forrige uke startet min nye tilværelse som student ved BI på programmet  Strategisk forretningsutvikling og innovasjon. Dette er en del av BIs Executive master of management. Jeg har vært så heldig å lov av min arbeidsgiver å gjøre dette ved siden av jobb.

Det er fem samlinger over et år der man skal levere en prosjektoppgave og ta en skriftlig eksamen. Den første samlingen startet onsdag for noen uker siden og varte til og med lørdag til kl 15:00.

Inntrykkene er mange!

Det er alltid spennende første «skoledag». Masse interessante nye mennesker, mange nye fagområder og inntrykk. Alt pakket sammen i intensive forelesninger fabelaktig formidlet av Espen og Ragnvald.

Første utfordring er hvordan man skal presentere seg. Vi som jobber med pedagogisk bruk av IKT har en kollektiv forståelse om hva dette handler om. Allerede her blir man utfordret på hvordan man skal snakke om sitt eget fagområde.

Det første jeg gjorde var å fortelle at jeg jobber i det offentlige i Universitets- og høyskolesektoren på Universitetet i Oslo. Der jobber jeg jo på USIT. Det er jo ingen som vet hva det er! IT-avdelingen er mer presist, så jeg gikk for det. Men det stemmer ikke helt det heller fordi jeg jobber jo ganske langt fra teknologien. Jeg jobber rundt teknologien og rådgir i hvordan dette kan anvendes i utdanning og undervisning. Min gruppe ser på de pedagogiske prosessene rundt bruk av teknologi og hvordan dette kan brukes for endre forutsetningene til underviseren og for undervisningen. Det handler ikke om at du faktisk bruker teknologi, men hvordan du bruker den og hva det gjør med deg og de rundt deg. 

Man har kort tid på å presentere seg, og siden jeg er glad i å prate, så må jeg spisse budskapet mitt og hvem jeg er. Allerede her skjer det jo en hel masse læring!

Jeg lærte blant annet at vårt stammespråk er mer internt enn jeg trodde. Stammespråk er noe alle arbeidsområder har utviklet over lang tid og er i stadig utvikling. Enten det selvsagte TBF(tre-bokstavs forkortelser), ullene ord som prosess og strategi eller mitt nye favorittord læringstilas(skal ikke forklare dette her).

Selv om alle har vært studenter, så er det få som kan noe om rammene og forutsetningene for utdanning og undervisning.

Hvorfor studier?

Målet mitt med kurset er flere, og spørsmålene er mange:

  • Kan man bruke et annet begrepsapparat for å forstå sin egen arbeidsplass annerledes?
  • Kan en spissing mot forretningsforståelse åpen opp for nye «kundegrupper» eller satsningsområder?
  • Finnes det metoder eller rammeverk for å kunne promotere og forbedre eksisterende tjenester?
  • Kan vi jobbe smartere, mer effektiv og leverer bedre «produkt»?

En setning sitter igjen fra forelesningen og det er når idéer har sex så skjer det noe. Telefonen hadde sex med datamaskinen og fødte internett. Kan samme prinsipp overføres til kunnskap og læring? Hvis mitt fagområde smelter med forretningsutvikling og innovasjon, hva skjer da?

 

Emneord: Stammespråk Av Anonym
Publisert 7. okt. 2013 11:42 - Sist endret 13. aug. 2015 08:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere