Tid for Minecraft

Et spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom og det kan sammenfattes slik:

Alle spiller dataspill. Mange studerer eller går på skole. Kan dataspill benyttes i undervisningen? Mange mener 'ja'.

Før påske arrangerte IKT-senteret sitt halvårlige Spillforum. Presentasjonene derfra finner dere her. Under mottoet 'Gaming i alle fag' ble vi bl.a presentert for hvordan ulike ungdoms- og videregående skoler har tatt i bruk spillet Minecraft i undervisningen. Minecraft er et prisbelønnet spill med over 20 millioner nedlastninger siden det offisielt ble sluppet for snart to år siden. Hovedaktiviteten i spillet er å bygge ulike konstruksjoner ved hjelp av byggeklosser i en tredimensjonal verden. Argumentene for å benytte dette og andre dataspill i undervisningen varierer fra fag til fag. På tvers av alle ulike fag fremheves dataspills motiverende egenskaper, spesielt for gutter som på mange måter regnes som det svake kjønn i undervisningssammenheng.

Hvor interessant er så Minecraft for oss i universitets- og høyskolesektoren? Kanskje ikke så veldig.

En debatt jeg derimot synes er interessant er den rundt konseptet "benytt et program i undervisningen som egentlig er laget for et annet formål". Mange studenter leverer oppgaver, rapporter, hjemmeeksamener etc. skrevet i Word. Word er som kjent ikke laget for undervisningsformål, og dette er helt uproblematisk. DML-gruppa tilbyr bl.a wiki- og bloggløsninger for bruk ved UiO. Dette er nok ikke noe som passer for alle undervisningsopplegg, men stadig flere tar løsningene i bruk. Det diskuteres stadig hvordan Facebook og Twitter kan benyttes i undervisning. Jeg har ennå ikke hørt noen avfeie dette og heller seriøst foreslå å opprette et eget undervisningsfokusert sosialt nettverk eller mikrobloggingstjeneste.

Når det gjelder dataspill blir frontene fort steilere. Mye tid og penger har blitt brukt på å utvikle læringsspill. Slike spill har til og med fått et eget navn, 'Serious Games', for å distansere seg fra spill laget for underholdning. Flere av foredragsholderne på Spillforum mener at dette er et feilspor, fordi:

  • Motivasjonen mennesker har for å spille dataspill kommer innenfra, dvs. at det å spille spillet er gøy i seg selv og ikke noe de gjør for å oppnå noe utenfor selve spillet. Denne motivasjonen mister man lett når spillet har merkelappen 'undervisningsspill'.
  • Spillindustrien har enorme ressurser tilgjengelig. Det gjør deres produkter flere og bedre enn hva 'Serious Games' noensinne kan tilby, og følgelig vil det være bortkastet tid og penger å forsøke og konkurrere med den.

Finnes det så et tredje alternativ til underholdningsspill og læringsspill? Ja faktisk, og det kalles Gamification. Dette fenomenet går kort fortalt ut på å tilføre spillelementer til ikke-spillaktiviteter, som f.eks undervisning. Flere i DML-gruppa tar for tida en MOOC i Gamification. Når vi er utlært skal vi oppsummere alt i en bloggpost.

 

Emneord: Civilization, IKT-senteret, Minecraft, dataspill, videregående skole, Praksiserfaringer, spill, undervisning, ungdomsskole Av Anonym
Publisert 24. apr. 2013 12:22 - Sist endret 13. aug. 2015 08:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere