Web-trender

årets webdag på UiO ble Anders Fagerjord introdusert som UiOs webekspert. Det er helt sikkert flere som fortjener den hedersbetegnelsen, men han har definitivt ekspertise på området og er verdt å lytte til.

Fagerjord var invitert for å titte inn i glasskula og fortelle om trender for weben 5-10 år fram i tid.

1. Alle skriver på web
Det å skrive på web er ikke lenger forbeholdt de få, eller de som har det som en del av stillingsbeskrivelsen sin. Til og med den lokale elektrikeren må ha en nettside, hvor det i det minste finnes et navn og et telefonnummer. Så og si alle vitenskapelige artikler ligger nå åpent ute, og både forskere og andre trenger i større grad å kunne hvordan man skal skrive og publisere på nett. Her har vi som institusjoner et kompetansehevingsbehov.

2. Den trykte boka mister sin relevans som læremiddel
Hvorfor skal jeg lese en trykt bok som student, når jeg kan min elektroniske utgave av læreboka, hvor jeg kan se videoer, utforske animerte prosesser og surfe videre til eksterne kilder? Fagerjord viste fram en trailer for Al Gores bok "Our Choice" som er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres.

Al Gore's Our Choice Guided Tour from Push Pop Press on Vimeo.

3. Lokasjonsbaserte medier blir viktigere
Vi vil ha informasjon som er relevant i forhold til hvor vi er. Vi har tidligere skrevet om augmented reality-prosjektet til Gunnar Liestøl på Institutt for medier i kommunikasjon som er et eksempel på dette. Her kan du bruke mobilen som vindu mot verden, hvor du for eksempel kan se et historisk bilde av det du ser på, eller hva som er inni en gravhaug eller annet.

4. Eksperten vender tilbake
Wisdom of crowds, sosiale medier, web 2.0, og prosumeren (den produserende konsumer) har vært buzzord de siste årene. Fagerjord spår at pendelen vil svinge tilbake og at vi i økende grad ønsker å finne informasjon fra kilder vi kan stole på. Når du vil ha siste nytt om læringsteknologi hva er kriteriene for hvilken blogg du leser? Betyr det noe for deg at vi som avsendere er fagpersoner fra Universitetet i Oslo? Hvis det gjør det, så vet du hva han mener.

5. Facebook dør
Den siste spådommen er at Facebook vil få en oppsving, før den kollapser og dør. Et aspekt er at det er den naturlige utviklingen for nettsteder, men det er også et resultat av at Facebook i stadig større grad inneholder "alt", og at det på sikt vil føre til at vi som brukere går oss vill, og ikke lenger finner noe nytte i det.

Hva tror dere om spådommene? Er det som spådommen at internett ikke har noen fremtid, eller at vi høyst trenger 5 datamaskiner? Kommenter gjerne!
 

Emneord: Kurs/konferanser, lokasjonsbasert teknologi, teknologi Av Anonym
Publisert 26. mai 2011 14:11 - Sist endret 13. aug. 2015 09:28
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere