Periodisk emnerapport i teatervitenskap vår 2008

Emneansvarlig: Siren Leirvåg    

 

TEA 1200 Teaterteori og manifester

I. Evalueringen av gjennomføringen av emnet

 

Avvik: Det har ikke vært avvik fra planene for emnet.

Kvantitative gjennomføringsdata:

Av 39 studenter totalt, meldte 26 seg til eksamen: 24 besto, 1 brøt og 1 møtte ikke. Snittkarakteren var C. Karakterene fordelte seg med 8% på A, 33% på B, 42% på C, 8% på D, 8% på E.

Kvalitativ evaluering:

Svarprosenten på emnet er svært lav, kun 6 studenter har svart på spørreskjemaet.

Det kommer frem av svarene at undervisningsopplegget har fungert godt.. Fronter har kun blitt brukt til info og innlevering dette semesteret, fordi de faglige diskusjonene har foregått i gruppeundervisningen. Emnet har skoleeksamen for første gang, og bare en av studentene er fornøyd med denne vurderingsformen, de øvrige ønsker seg heller mappevurdering eller hjemmeeksamen. Bakgrunnen for at 4 timers skriftlig eksamen er valgt som vurderingsform, er at emnet betraktes som et kunnskapsemne og derfor egnet til denne prøveformen.

Pensum:

Pensum på emnet har fungert godt, og det ser ut til at studentene har opplevd pensum som interessant.

Presentasjon på nettet:

Alle de som har svart opplevde at de fikk god informasjon ved semesterstart, fordelt med 50% på nettet og ellers gjennom Fronter og undervisning.

 

II. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

 

Forholdet mellom forelesninger og seminarer:

Oppslutningen om forelesningene har vært relativt god, selv om ikke det kan sees ut fra antallet studenter som har svart (6stk). Ut fra tidligere evaluering har vi styrket den fysiske gruppeundervisningen i stedet for diskusjonsgrupper på nettet. Dette har fungert bedre, men det ser ut av tilbakemeldingene at så mye som halvparten av de som har svart ikke opplever den store forskjellen mellom seminarer og forelesninger. Det kan klart forbedres. Det antydes i svar på spørsmål 2.4 at studentene kunne vært mer aktive, og det er med på at seminarene kan oppleves som miniforelesninger. Det kan altså tilrettelegges bedre for studentenes egenaktivitet.