English version of this page

Innovasjonskultur ved UiO: Farmasistudenter inntar Forskningsparken

Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon, ShareLab i Forskningsparken og Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi ved Universitetet i Oslo har gått sammen om et prosjekt som gir farmasistudenter muligheter til å jobbe på innovative prosjekter og skaffe seg kompetanse som etterspørres av næringslivet.

Bilder fra lanseringsarrangement 12. oktober
Fra lansering av prosjektet i Forskningsparken 12. oktober med representanter fra Farmasøytisk institutt, Norges Farmaceutiske Forening, Legemiddelindustrien og Forskningsparken. Oppe til høyre: Nicolay Bérard-Andersen ønsket velkommen på vegne av Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi. Nede til venstre: Esben A. Nilssen fra ShareLab fortalte hvordan de gjennom å tilby laboratorieplasser og avansert laboratorieutstyr har lagt til rette for at forskere, studenter og oppstartsselskaper kan få testet innovative ideer. Nede til høyre: Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon som har tatt initiativ til prosjektet. Her representert ved Martine Narum, Kristine Horgen, Karoline Sandbakken (leder), Elise Helene Stenstad og Nora Lødøen. Foto øverste rad: Tore Rasmussen Steien/Norsk Farmaceutisk Tidsskrift. Foto nederste rad: Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi.

Merk at Veksthuset for livsvitenskap har skiftet navn til Veksthuset for verdiskaping. Artikler skrevet før 2023 bruker gammelt navn.

Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi jobber for å styrke innovasjonskulturen ved Universitetet i Oslo. En god måte å jobbe med innovasjonskultur på er å sørge for at studenter, som er framtidas forskere både i og utenfor akademia og som skal bekle andre stillinger i innovasjonsøkosystemet rundt oss, får mulighet til å drive med innovasjon.

Nytt prosjekt på initiativ fra studentene

På initiativ fra studentene i Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon ved Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo, har Veksthuset, med innovasjonsrådgiver Nicolay Bérard-Andersen i spissen, fått på plass en avtale med ShareLab i Forskningsparken for at studenter skal få jobbe på innovative prosjekter og lære nye metoder og slik sett få kompetanse som etterspørres av næringslivet.

Ønsker mer samarbeid med innovasjonsøkosystemet i Forskningsparken

Samarbeidet med Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon og ShareLab er første steg på veien mot å involvere hele innovasjonsøkosystemet i Forskningsparken i Veksthusets arbeid. Veksthuset håper å få på plass liknende samarbeid med blant annet StartupLab og Aleap og samarbeider allerede tett med næringsklyngene Norway Health Tech og The Life Science Cluster i Forskningsparken.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 14. okt. 2022 11:34 - Sist endret 5. jan. 2023 08:19