Pensum/læringskrav

Teori

Benjamin, Walter ”Kunstverket i reproduksjonsalderen”, Kunstverket i reproduksjonsalderen, utvalg ved Torodd Karlsten, Oslo 1991, s. 35-64 (29 s.)

Crary, Jonathan, ”Modernity and the Problem of the Observer”, Techniques of the Observer, London 1990, s. 1-24 (24 s.)

Danius, Sara, ”Flauberts stil og det rullende fortauet. Refleksjoner om realisme og visuell teknologi”, Estetiske teknologier 1700-2000, red. Gunnar Iversen og Yngve Sandhei Jacobsen, Oslo 2003, s. 88-110 (22 s.)

Gumbrecht, Hans Ulrik, ”Sansning versus erfaring: Bevegelige bilder og deres motstand mot fortolkning”, Iversen og Jacobsen 2003, s. 17-37 (20 s.)

Heidegger, Martin ”Spørsmålet om teknikken”, Oikos og techne, utgitt ved Arnfinn Bø-Rygg, Oslo 1996, s. 65-94 (29 s.)

Jacobsen, Yngve Sandhei, ”Persepsjon og notasjon: The Body Artist av Don DeLillo”, stetiske teknologier 1700-2000 volum 2, red. Anne Beate Maurseth og Erik Østerud, Oslo 2004, s. 257-280 (23 s.)

Kittler, Friedrich, “Grammofon, film, skrivmaskin”, ”Lullaby of Birdland”, “Litteratur och litteraturvetenskap som ordbehandling”, “Arvet efter Dracula”, ”Medier och Droger i Pynchons andra världskrig”, Maskinskrifter, red. Otto Fischer og Thomas Götselius, overs. Tommy Andersson, Gråbo 2003, s. 33-54, 109-124, 155-222 (103 s.)

Kittler, Friedrich, utvalg fra del II i Discourse Networks 1800/1900, Stanford 1990, s. 177-264 (87 s.)

Nylander, Lars, “Litteraturens stemme og visualitet i en mediehistorisk kontekst”, Iversen og Jacobsen 2003, s. 160-184 (24 s.)

Nylander, Lars, “Tekst, stemme og det lyriske jegets negativitet”, Maurseth og Østerud 2004, s. 231-252 (21 s.)

Weber, Samuel “Technics, Theatricality, Installation” (s. 54-96), “”War”, “Terrorism,” and “Spectacle”: On Towers and Caves” (s. 326-335), “Stages and Plots: Theatricality after September 11, 2001” (s. 336-364), Theatricality as Medium, New York 2004 (79 s.)

Weber, Samuel, ”Upsetting the Setup: Remarks on Heidegger’s ”Questing After Technics””, ”Mass Mediauras, or: Art, Aura and Media in the Work of Walter Benjamin”, Mass Mediauras. Form, Technics, Media, ed. Alan Cholodenko, Stanford 1996, s. 55-107 (52 s.)

Totalt omfang: ca. 500 s. teori. I tillegg kommer et utvalg prosa- og lyrikktekster tilsvarende ett skjønnlitterært verk.

Publisert 27. okt. 2006 16:53 - Sist endret 28. nov. 2006 10:59