Ellen Gleditsch

Portrettet av Ellen Gleditsch er malt av Reidar Aulie i 1949.

© R. Aulie / BONO 2010

Ellen Gleditsch (1879-1968) var professor i uorganisk kjemi fra 1929 til 1946 og som det, Norges andre kvinnelige professor. Maleriet viser en eldre kvinne i enkel kjole. Nålen, som gjør kjolen til kledning, er den samme som også er med på Gösta Hammarlunds tegning av Gleditsch fra 1964.

Reidar Aulie(1904-1977) har her malt en kvinne med en lang akademisk karriere bak seg. Enkelheten er som et bimotiv i portrettet der øynene er blikkfang. Mørke og kloke avspeiler de både alvor og humor. Ansiktet formes ved markerte linjer og fargeflater. Hode og hals er omsluttet av en bølgende linje i kontrast til bakgrunn og kjole. Hodet får nesten karakter av en byste med kroppen som sokkel. Den fargesterke bakgrunnen med tydelige penselstrøk tilfører bildet energi og dynamikk. Det enkle formspråket med bruk av kontrastfarger er typisk for Aulies senere arbeider.

Reidar Aulie var sterkt sosialt engasjert. I 1930 og 40-årene malte han bilder med tydelig politisk budskap, som maleriene Tendens og 9. april 1940. Og det er som tendensmaler han er kjent for mange. Ellen Gleditsch’ bror Kristian, var også ivrig i arbeiderbevegelsen. Kanskje det her er en kobling mellom maler og modell. I alle fall har Aulie i dette lille formatet gitt en personlig, nesten øm karakteristikk av en spesiell kvinne fra UiOs historie.

 

Av Ulla Uberg
Publisert 4. mai 2010 10:13 - Sist endret 19. mai 2011 12:46