Periodisk evaluering V-08

1. Avvik fra og endringer i emnebeskrivelsen

Ingen.

 

2. Kommentarer til kvantitative gjennomføringsdata på emnet

To studenter var oppmeldt til emnet og to studenter fullførte emnet.

 

3. Eksempler på særlig god kvalitet

En student svarte på periodisk evaluering. Studenten er gjennomgående svært fornøyd. Dette er også inntrykket fra tidligere evalueringer:

Veiledningen fungerer bra; studentene er godt fornøyde med arbeidsplassene, som hyggelige og lærerrike arbeidsmiljøer; studentene er også godt fornøyd med semesteroppgave som evalueringsform.

 

Erfaringen er at internasjonalt prosjektsemester er et svært populært tilbud for studentene, hvor studentene blir bevisste på hvordan deres utdannelse er arbeidsrelevant.

 

4. Eksempler på sviktende kvalitet

Se punkt 6.

 

5. Fokus mht. studiekvalitet

Rapporteringsformatet er endret fra 20 siders rapport til at studentene alternativt kan levere tre mindre rapporter. Studentene som leverte vår 08 leverte imidlertid 20 siders rapporter, så erfaringer med mindre rapporter må vi komme tilbake til.

 

6. Forslag til forbedrende tiltak

Emnet gir mulig inflasjon i gode karakterer. I sensorveiledningen heter det:

 

”Formelt skal oppgaven tilfredsstille vanlige krav til semesteroppgaver på masternivå ved Universitetet i Oslo. … Rapportformen gjør at oppgaven naturlig vil legge mer vekt på rapportering og fremstilling av saksforhold og mindre vekt på teoribruk og analyse. Påstander og konklusjoner skal underbygges og dokumenteres som i andre oppgaver, men teoribruk og komparative aspekter vil ikke være like fremtredende som i de fleste andre akademiske oppgaver på masternivå.”

 

Uten å kunne dokumentere dette, kan det synes som om karakterene studentene får overveiende er bedre enn en normalfordeling skulle tilsi. Dette kan skyldes at rapportformen vurderes mildere, at det stilles svakere krav enn til en vanlig master. Det er behov for å undersøke om det er samsvar mellom karakterene studentene får på AAS4900, og karakterene de får på sine 30 studiepoengs masteroppgaver. Dersom det er et sprik mellom karakterene her og karakterer på studentenes masteroppgaver, er det behov for tiltak som gjør karaktersettingen mer i samsvar med en normalfordeling.