KARAKTERBESKRIVELSE FOR OPPGAVER PÅ INTERNASJONALT PROSJEKTSEMESTER

30 studiepoeng. Asiatiske og afrikanske studier.

Emnet teller 30 studiepoeng og tas sammen med en masteroppgave på 30 studiepoeng. InterPro varer ett semester og arbeidet med oppgaven skal utgjøre ca 12-18 timer i uken. I den øvrige tiden utføres løpende arbeidsoppgaver for arbeidsgiver. Oppgaven skal ha en lengde på ca 20 sider. Man kan også – i samråd med arbeidsgiver og UiO – skrive 2 eller 3 kortere oppgaver som til sammen utgjør ca 20 sider.

Sentrale vurderingskriterier

  1. Tema skal bestemmes i samråd med arbeidsgiver, og skal altså ha en klar nytteverdi for arbeidsgiver.
  2. Oppgaven skal metodisk og analytisk tilfredsstille vanlige akademiske krav, og det stilles de samme formelle krav til for eksempel bruk av referanselitteratur.
  3. En InterPro-oppgave kan i mindre grad enn andre masteroppgaver ha et rent teoretisk fokus; det vil sjelden være arbeidsgivere som ønsker en gjennomgang kun av spesielle teoretiske perspektiver. En InterPro-oppgave skal ideelt bidra med innhenting av et nytt empirisk materiale og en analyse av dette, eller en innsamling og diskusjon av et bakgrunnsmateriale som arbeidsgiver selv ofte ikke har tid og/eller ressurser til å til å innhente og gjennomføre. For at et slikt bidrag skal ha nytteverdi for arbeidsgiver må den tilfredsstille vanlige kvalitetsmål.
  4. Karakterskalaen anvendes for å markere forskjeller i forhold til:
  • Innhenting av mengde eget materiale, enten dette er ulike typer tekster eller basert på intervjuer, el.l.
  • Hvor mye bruk av kilder på landets språk
  • Hvor god innsikt i relevant faglitteratur
  • Evne til metodisk refleksjon
  • Evne til analytisk klarhet
  • Evne til å tilfredsstille formelle krav

Karakterbeskrivelse

A

Karakteren A gis for uvanlige gode oppgaver som klart viser at studenten forstår hvordan nytteverdi for arbeidsgiver og vanlige akademiske krav er gjensidig avhengige av hverandre. Studenten må vise evne til selvstendighet og en god forståelse av hvordan oppholdet i landet kan brukes til å innhente originalmateriale av god nytteverdi for arbeidsgiver. Dette materialet må også kunne analyseres i forhold til relevant faglitteratur. En A-oppgave bør overbevise på nesten alle punkter, men kan ha mindre feil hvor disse ikke går utover helhetsinntrykket.

-          Problemstilling: må være klart formulert; må kunne begrunnes i forhold til nytteverdi for arbeidsgiver og vise innsikt i fagfeltet den relaterer seg til.
-          Empiri/primærkilder: oppgaven viser at studenten har nyttiggjort seg oppholdet ute og bidrar med noe originalmateriale. Det er en fordel om deler av dette er på landets språk.
-          Faglitteratur: studenten må vise innsikt i relevant faglitteratur. Kjenner nødvendige teoretiske begreper og anvender disse
-          Metode: tydelig presentasjon av metodiske fremgangsmåter og studenten må vise god evne til refleksjon over egen metode.
-          Analyse: studenten må vise evne til selvstendig, reflekterende analyse av fremlagt materiale.
-          Struktur og utforming: oppgaven er oppbygget slik at det er tydelig sammenheng mellom problemstilling, metode, analyse og konklusjon.
-          Språkføring: meget god og uten vesentlige feil og mangler.
-          Bruk av vitenskapelig transkripsjon: uten beydelige feil.
-          Referanseapparat: uten betydelige feil.

B

Karakteren B gis til oppgaver som er over gjennomsnittlig bra, og som viser at studenten forstår hvordan nytteverdi for arbeidsgiver og vanlige akademiske krav er gjensidig avhengige av hverandre. Studenten må vise selvstendighet; ha innhentet relevant materiale og vise god evne til analyse av dette.

-          Problemstilling: må være klart formulert; må kunne begrunnes i forhold til nytteverdi for arbeidsgiver og vise innsikt i fagfeltet den relaterer seg til.
-          Empiri/primærkilder: oppgaven viser at studenten har nyttiggjort seg av oppholdet ute og viser god forståelse av kontekst og bruk av relevante kilder. Det er en fordel om noe av dette er på landets språk.
-          Faglitteratur: studenten må vise innsikt i relevant faglitteratur.
-          Metode: tydelig presentasjon av metodiske fremgangsmåter og studenten må vise evne til refleksjon over egen metode.
-          Analyse: studenten må vise evne til selvstendig, reflekterende analyse av fremlagt materiale.
-          Struktur og utforming: oppgaven er oppbygget slik at det er tydelig sammenheng mellom problemstilling, metode, analyse og konklusjon.
-          Språkføring: meget god og uten vesentlige feil og mangler.
-          Bruk av vitenskapelig transkripsjon: uten beydelige feil.
-          Referanseapparat: uten betydelige feil.

C

 

Karakteren C  gis for en jevnt god akademisk oppgave som tilfredsstiller krav til presentasjon av empiri, metode, analyse og utforming. Den må presentere noe empiri som kan ha nytteverdi for arbeidsgiver, og denne må relateres til relevant faglitteratur, og analyseres på en måte som gir arbeidsgiver nyttige innspill for egen videre kunnskapsutvikling.

-          Problemstilling: må være klart formulert; må kunne begrunnes i forhold til nytteverdi for arbeidsgiver og vise en viss innsikt i fagfeltet den relaterer seg til.
-          Empiri og/eller primærkilder: oppgaven viser at studenten har nyttiggjort seg oppholdet ute og bidrar med noe originalmateriale. Det er en fordel om noe av dette er på landets språk.
-          Faglitteratur: studenten må vise innsikt i relevant faglitteratur.
-          Metodebruk: må presentere egne metodiske fremgangsmåter og studenten må vise evne til refleksjon over egen metode.
-          Analyse: viser en viss grad av selvstendighet og evne til refleksjon over tema
-          Struktur og utforming: oppgaven er oppbygget slik at det er tilfredsstillende sammenheng mellom problemstilling, analyse og konklusjon
-          Språkføring: tilfredsstillende og uten vesentlige feil og mangler
-          Bruk av vitenskapelig transkripsjon: stort sett i orden
-          Referanseapparat: uten betydelige feil

D

 

Karakteren D gis til oppgaver som har vesentlige mangler, og som har liten nytteverdi for arbeidsgiver. En slik oppgave har klare svakheter, også på sentrale kriterier, men den viser en student som kjenner kravene og som har forsøkt å arbeide med disse. D gis for eksempel til en oppgave som fokuserer på et relevant tema i arbeidsgivers land, men hvor dette ikke belyses gjennom data fra den lokale konteksten, men i stedet hovedsakelig belyses for eksempel gjennom utenlandske kilder. D gis til oppgaver som ikke evner å problematisere egne kilder, men som hovedsakelig refererer dem.

E

 

Karakteren E gis til oppgaver som ikke tilfredsstiller mer enn minmumskravene, men som kan passere. En slik oppgave har svært liten nytteverdi for arbeidsgiver, og den har klare svakheter på de fleste sentrale krav. E gis for eksempel til en oppgave basert på en intervjuundersøkelse hvor intervjuguiden ikke er tilstrekkelig bearbeidet og hvor svarene dermed blir vanskelige å anvende, og hvor de presenteres uten diskusjon.

F

 

Karakteren F gis til oppgaver hvor minimumskravene ikke er oppfylt og hvor presentasjonen er utilstrekkelig. Den har ingen nytteverdi for arbeidsgiver og den tilfredsstiller ikke sentrale krav.

En student som mottar karakteren F gis anledning til å bearbeide oppgaven og levere den inn på nytt 2 uker etter at sensur er gitt.

Publisert 9. des. 2011 16:42 - Sist endret 14. des. 2011 13:06