Obligatoriske oppgaver

Oppgavene leveres på papir på timen (husk å skrive på navn!). Alle oppgavene må leveres og godkjennes innen siste forelesning.

Oppgave 1: Kvalitativ videoanalyse

Til timen:

  • Last ned og installer følgende gratisprogrammer: OpenOffice, HandBrake, VLC.
  • Ta med en DVD som inneholder et musikkeksempel du ønsker å analysere, og/eller finn et videoklipp på nettet.

På timen:

  • Hent inn en digital video, enten fra DVD (ved hjelp av Handbrake) eller fra YouTube (ved hjelp av KickYouTube).
  • Klipp ut stillbilder fra videoen (dette fungerer best fra QuickTime) og lim inn i et regneark (OpenOffice  Calc, Excel, etc.). Se wiki'en for mer info om detaljene rundt dette.

Innlevering

  • Sett opp en rask analyse av videofilen i et regneark ved å sette inn bilder og tekst i en tabell, minimum 5 bilder. Se et lite eksempeldokument.

Frist: 11. februar

Oppgave 2: Kvantitativ videoanalyse

Til timen:

  • Gjør et kort videoopptak av deg selv eller noen andre som spiller/danser (hvis du ikke får til dette kan du bruke et ferdig videoopptak).

På timen:

  • Bruk programmet VideoAnalysis for å eksportere data og bevegelseskurver for en videofil.
  • Åpne tekstfilen(e) du får ut i et regneark (Excel, OpenOffice, e.l.). Se bruksanvisning for dette.
  • Lag følgende visuelle fremstilling av dataene:
    • XY-plott av kolonnene Xposition og Yposition (eksempel)
    • Linjeplott av QoM (Quantity of Motion) (eksempel)

Innlevering: 

  • Kopier plottene du har laget inn i et tekstdokument og skriv noen få linjer om hva du ser, og hva denne analysen sier om bevegelser i forhold til lyd.

Frist: 25. mars

Oppgave 3: Tolkning av potensiale for bevegelse i musikkens rytmiske elementer 

Til timen:

  • Ta med 3 låter fra enten tre ulike tidsperioder (f.eks. 70-tallet, 80-tallet, etc.) eller tre ulike genre (funk, pop, reggae, etc.) (eller begge deler). Gjerne også med litt ulikt tempo. Det er en fordel at låtene har en tydelig rytmisk basis og at du opplever (subjektivt) at de appellerer til bevegelse. Tette lydbilder med svært mange elementer er også vanskeligere å arbeide med enn litt mer oversiktlige.

På timen:

  • Samarbeid (grupper på to/tre) om låtene og bli enige om potensiale for bevegelse i en eller flere enkeltsekvenser av låtene. (Det er ikke sikkert gruppen rekker å arbeide med alle låtene dere tar med så lag gjerne en prioritert rekkefølge).
  • Forslag: Ta utgangspunkt i entrainment-teori og gjør en analyse av hvordan låta vil kunne sette i gang ulike svingninger. Finn oppmerksomhetspunkter = viktige lyder som kan virke som et rammeverk for ulike bølgebevegelser. Finn ut om noen lyder eller rytmemønstre vil kunne innvirke på denne bølgebevegelsen og lage variasjoner i energi eller kontrasterende spenningspunkter.
  • Diskuter videre om musikalsk vertikalitet og/eller musikkproduserende lyder vil kunne ha innvirkning på opplevelsen av bevegelse.

Innlevering:

  • Presenter en kort analyse (1 side) av én av låtene med utgangspunkt i entrainment-teori. Forklar hvor du opplever oppmerksomhetspunkter i låten du har valgt (se Zeiner-Henriksen 2009).

Frist: 15. april

Oppgave 4: Bevegelsessporing

På timen:

  • Test de ulike bevegelsessporingssystemene i fourMs-laben

Innlevering:

  • Skriv en kort tekst (én side) hvor du besvarer følgende spørsmål:
    • Beskriv kort forskjellen på de to bevegelssporingssystemene som ble testet (Xsens og Qualisys)
    • Hva er positive og negative sider ved systemene (hastighet, presisjon, oppsett, begrensninger, mm.)?
    • Hva er positive og negative sider ved slike systemer i forhold til opptak og analyse med et vanlig videokamera?

 Frist: 29. april

Published Nov. 27, 2009 6:50 PM - Last modified Apr. 25, 2010 1:12 PM