Utvekslingsavtale mellom Universität Leipzig og Institutt for medier og kommunikasjon

Hvem kan søke?

Studenten skal ha avlagt 60 studiepoeng ved UiO før avreise og det er krav om karakteren C i snitt i den relevante 80-gruppa. Om de nødvendige eksamenene skal avlegges etter søknadsfristen kan det gis betinget opptak i påvente av eksamensresultatene. I en del tilfeller vil studenter på enkelte studieprogram ha fortrinnsrett til avtalen.

Språk

Universität Leipzig har obligatorisk språktest.

Hvilke emner kan jeg ta?

For å oppfylle kravene til 30 studiepoeng pr. semester må man ta emner tilsvarende 30 ECTS. Imidlertid varierer det sterkt hvordan de tyske universitetene vurderer sine emner i forhold til uttelling i ECTS, og emnenes innpassing i den norske graden må derfor vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Hvor lenge varer semesteret?

Vintersemesteret varer fra 1. oktober til 31. mars.
(Erasmus-studentene avslutter i slutten av februar.)
Sommersemesteret varer fra 1. april til 30. september.
(Erasmus-studentene avslutter i slutten av juli.)

Hva koster det?

Erasmus-studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved UiO for det semesteret de er i utlandet.

Erasmusstudenter skal ikke betale studiegebyr ved tyske universiteter. Som Erasmus student må du eventuelt fylle ut skjema for fritak for denne avgiften (som er på ca 500 Euro).
Tyske universiteter har forøvrig lovfestet at studenter må være innmeldt i studentunionen. For å bli medlem her må man betale et gebyr, som Erasmus studenter ikke er unntatt for. Til gjengjeld gir medlemskap ofte rabatt på lokal transport etc. Medlemskap koster fra 40 til ca 200 Euro, avhengig av universitet.

Slik søker du

Du søker på utvekslingsavtalen gjennom SøknadsWeb. Fristen er 15. februar/15. september.

Slik søker du

Logg på Søknadsweb

Om universitetet

Land

Tyskland

By

Leipzig

Nettside

http://www.uni-leipzig.de


Alle avtaler med dette universitetet

Fakta om avtalen

Avtaletype

Erasmus+

Studienivå

Bachelor og Master

Avtaleeier

Institutt for medier og kommunikasjon