Tre nye tematiske forskningsgrupper tildelt midler

Fra våren 2024 får UiO:Energi og miljø tre nye forskningsgrupper. Hver gruppe har fått 5-6 millioner kroner til forskningsarbeid over to år.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, hår, smil.

Disse fire skal lede de nye forskningsgruppene. Fra venstre: Andrea Joslyn Nightingale, Dominik ColletKirstin Krüger og Petra Ágota Szilágyi.

Foto: Foto: UiO

De tildelte prosjektene dekker et bredt spekter av tilnærminger til bærekraftig energiomstilling og klima, og har en tverrfaglig tilnærming.

- Vi fikk inn åtte svært sterke søknader, og styret hadde en utfordrende oppgave med å bestemme hvilke prosjekter som skulle bli finansiert. Vi gleder oss til å følge disse prosjektene de kommende årene, sier Vebjørn Bakken, direktør ved UiO:Energi og miljø.

De tre nye forskningsgruppene:

• Advanced biogas-to-methanol electrocatalysis (ABiME): Kjemisk institutt og Institutt for biovitenskap. Ledet av Petra Ágota Szilágyi.
  • Nordic Climate History. Using the past to envision the future (NORCLI): Institutt for arkeologi, konservering og historie, Institutt for geofag, Kulturhistorisk museum, Klimahuset, Anno museum med flere. Ledet av Dominik Collet og Kirstin Krüger.
  • Unruly Sustainability Challenges: addressing uncertainty in governing energy transitions (UNRULY SUSTAINABILITY): Institutt for sosiologi og samfunngsgeografi, Matematisk institutt, Institutt for musikkvitenskap, Norsk institutt for naturforskning med flere. Ledet av Andrea Joslyn Nightingale

Tverrfaglighet og samarbeid

Formålet med tildelingen er å fremme en tverrfaglig kultur og styrke samarbeidet mellom forskere ved UiO innen bærekraftig energi, klima og miljø. Det oppfordres til å samarbeide med internasjonale forskningsmiljøer og eksterne partnere, enten det er fra akademia, næringslivet eller andre sektorer. Det er et krav at forskningsgruppen består av minst to forskere tilknyttet UiO.

Her finner du oversikt over andre forskergrupper ved UiO:Energi og miljø.

Publisert 21. des. 2023 12:30 - Sist endret 15. jan. 2024 13:49