Fire nye tematiske faggrupper tildelt midler fra UiO:Energi

Prosjekter knyttet til vindkraft, karbonfangst- og lagring, solceller og bærekraftig omstilling har hver fått 4 millioner kroner til forskningsarbeid over to år.

Formålet med tildelingen er å stimulere til utvikling av faggrupper ved UiO innen bærekraftig energiomstilling. Det må være minst to UiO-forskere i hver faggruppe, og tverrfaglighet er en styrke. Det oppfordres også til samarbeid med internasjonale forskergrupper og eksterne partnere både fra akademia, næringsliv, forvaltningen og samfunnet for øvrig.

– Vi fikk inn sju sterke søknader. Alle fikk Very Good-Excellent på akademisk kvalitet av samtlige refereer, mens halvparten av refereene ga søknadene karakteren Excellent. Fire av disse har nå fått tildelt midler, sier Vebjørn Bakken, direktør for UiO:Energi.

UiO:Energi har fra før av finansiert tre tematiske faggrupper.

De fire nye faggruppene:

• Wind for Future - Envisioning swift and inclusive energy transitions with young people across Norway: Psykologisk institutt og Institutt for teknologisystemer. Ledet av professor Beate Seibt.
  • Results - Research for Energy and SUstainabiLity Transformations: Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Oslo School of Environmental Humanities/Institutt for kulturstudier og orientalske språk, samt Senter for utvikling og miljø. Ledet av professor Karen O´Brien.
  • CCNS - CO2 storage research and cross-border synergies; southern Norwegian North Sea: Institutt for geofag og Nordisk institutt for sjørett, ledet av henholdsvis professor Alvar Braathen og forsker Rikke Bruhn (GEO) og førsteamanuensis Catherine Banet (JUS).
  • DENT - Discovery and exploration of novel materials for tandem solar cells: Fysisk institutt, Kjemisk institutt og Senter for materialvitenskap og nanoteknologi. Ledet av forsker Kristin Bergum.
Bildet kan inneholde: panne, smil, lykkelig, rynke, halsbånd.
Alvar Braathen, Institutt for geofag

Karbonfangst og -lagring i sørlige Nordsjøen

Grunntanken for tildelinger av tematiske faggrupper fra UiO:Energi er at de skal bidra til å fremme utviklingen av kunnskap som kan bidra til å fremskynde overgangen til mer bærekraftige energisystemer.

Professor Alvar Braathen ved Institutt for geofag skal lede faggruppen CCNS sammen med instituttkollega og forsker Rikke Bruhn. Stikkord: Karbonfangst og -lagring (CCS).

– Målet er å styrke UiOs posisjon som et ledende CCS-universitet i forbindelse med fremtidige CCS-sentre i Norge. Vi ønsker å ta en ledende posisjon i et partnerskap mellom akademia og næringsliv rettet mot karbonfangst og -lagring i sørlige deler av Nordsjøen. Området utgjør et strategisk samlingspunkt for fremtidige europeiske CCS-aktiviteter, forklarer han.

Den tematiske faggruppen består også av jurister fra Nordisk institutt for sjørett.

– Dette samarbeidet er svært viktig for oss – og et fundament for mye av det vi driver med, sier Braathen.

Beate Seibt, Psykologisk Institutt

Ruste ungdom til arbeid for grønn omstilling

Det internasjonale klimapanelet IPCC har nettopp publisert sin sjette rapport. Budskapet er enda tydeligere enn i de foregående rapportene: Vi trenger en gjennomgående grønn omstilling de neste ti årene for å forhindre en global katastrofe. Men hvordan ser denne grønne omstillingen konkret ut, i hver region?

Wind for Future-faggruppen tar utgangspunkt i energisystemmodeller utviklet ved Institutt for teknologisystemer for å lage skoleworkshops om den grønne omstillingen, sammen med studenter fra flere andre fag. De ønsker å gi elever i videregående skole kunnskap og verktøy for å skjønne hvorfor en grønn omstilling må til, og hvordan den kan se ut i deres region.

– Psykologisk forskning viser hvor viktig det er å se for seg at våre handlinger faktisk kan gjøre en forskjell. Vi kan støtte ungdommen i å finne gode løsninger for deres region, slik at de kan kjempe for disse og utdanne seg til å gjennomføre dem, forklarer professor Beate Seibt ved Psykologisk institutt, som leder faggruppen.

– Velferden vår per i dag har enorme skjulte kostnader. Med workshopene vil vi vise fordelene og kostnadene med alle de kjente teknologiene for energiutvinning for å drøfte med ungdommen hva er fornuftige kompromisser, og hvordan å sammenligne vindenergi med de andre løsningene, sier hun.

I tillegg til Seibt er følgende med på prosjektet: Charles Samuelson, førsteamanuensis i sosialpsykologi og leder av klimautvalget ved Psykologisk institutt; Marianne Zeyringer, førsteamanuensis i fornybare energisystemer og leder av energisystemmodellgruppen ved Institutt for teknologisystemer; og hennes instituttkollega Matylda Guzik, førstelektor i materialer og teknologier.

Publisert 12. okt. 2022 14:48 - Sist endret 17. jan. 2023 05:52